Al in 2019 deed onze fractie het voorstel om de hoeveelheid papierafval te verminderen door de invoering van de zgn. Ja-Ja sticker. De motie werd destijds niet aangenomen, maar bij het vaststellen van het nieuwe afvalbeleidsplan in juni 2022 werd besloten de ja-ja sticker toch in te voeren met in achtneming van een overgangstermijn. Het college heeft dit op 15 november jl. aangekondigd in een raadsinformatiebrief. Uiteraard is onze fractie blij met dit besluit.
Géén sticker betekent géén reclame maar wel huis-aan-huisblad
In de huidige situatie is het zo dat ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen bezorgd mogen worden op adressen waar géén sticker op de brievenbus is geplakt. Door wél een sticker te plakken kan je nu laten weten helemaal geen reclame en huis-aan-huisbladen (Nee-Nee) te willen ontvangen of het ene wel en het andere niet (Nee-Ja of Ja-Nee)
Vanaf 1 januari 2024 wordt de situatie als volgt. Heb je géén sticker geplakt dan ontvang je nog wel huis-aan-huisbladen (Klaverblad, ’t Pomphuiske, ’t Lataerntje), maar géén ongeadresseerde reclame folders meer. Wil je wél reclame ontvangen dan moet je daar bewust voor kiezen door het plakken van een sticker. Je kunt dan kiezen uit de volgende mogelijkheden:
- Geen sticker: géén reclame, wél huis-aan-huisbladen
- Nee-Nee sticker: géén reclame, géén huis-aan-huisbladen
- Ja-Ja sticker: wél reclame, wél huis-aan-huisbladen
Uit onderzoek is gebleken dat maar ongeveer 35% van alle huishoudens een sticker zullen plakken. Om die reden kan de papierbesparing per huishouden oplopen tot wel 33 kilo papier per jaar. Over heel Vught gemeten hebben we het dan over een besparing van meer dan 350.000 kilo papier per jaar. Dit papier hoeft dus ook niet geproduceerd, bedrukt en getransporteerd te worden en hoeft ook niet als oud papier opgehaald te worden. En dat is natuurlijk goed voor het milieu. Vught is hierin niet uniek, tal van grote en kleine gemeenten zijn ons hierin al voorgegaan.
Voorbereidingen in 2023
In 2023 zal het college de invoering van de ja-ja sticker zorgvuldig voorbereiden. De afvalverordening moet worden aangepast, er komt een inspraakprocedure, zienswijzen kunnen worden ingediend en de reclamebranche moet zich voor kunnen bereiden op deze overgang. Om dit allemaal zorgvuldig te kunnen doen wordt daarvoor het hele jaar 2023 uitgetrokken. Invoering zal dan plaatsvinden met ingang van 1 januari 2024: Ja-Ja !