Nadat de gemeenteraad unaniem de vorige plannen voor de N65 heeft afgebrand, ligt er nu weer een nieuw voorstel. Het lijkt zeker beter dan de vorige, maar het is nog steeds geen verdiepte ligging. En er moet nog van alles onderzocht worden. Ervaringen hebben ons wel geleerd dat we niet te vroeg moeten juichen…
Vasthouden aan verdiepte ligging
D66 had enkele jaren geleden de champagne al open getrokken voor succes bij de N65. Maar begin december veegde de gehele raad unaniem – inclusief D66 – de uitgewerkte plannen van tafel. Eerder werd al bekend dat van een verdiepte ligging geen sprake meer was. Maar de laatste uitwerking verergerde juist de problemen in Vught ten gunste van de doorstroom op de N65. Dat was nooit de bedoeling geweest. Reden om de wethouder terug te sturen naar de Stuurgroep N65 om het huiswerk over te doen. Een oplossing moet zoveel mogelijk de ambitie van de verdiepte ligging benaderen. PvdA-GroenLinks wilde daarbij in ieder geval de variant Vught-West dwars door landgoederen en natuur definitief van tafel. Ook wilde de fractie prioriteit geven aan een ongelijke oversteek voor langzaam verkeer bij de kruising Martinilaan-De Bréautélaan ivm het fietsverkeer daar.
Nieuw voorstel uit de Stuurgroep
Na overleg met de Stuurgroep op 17 december ligt er nu een nieuw plan op tafel. Niet geheel conform de motie van de raad, maar toch een knappe prestatie van wethouder Potters (D66). Vooral omdat het college eerder in het traject onvoldoende aan de noodrem lijkt te hebben getrokken. De eerder gepresenteerde plannen hadden nooit uitgewerkt moeten worden. Daar heeft het college liggen slapen. Het was dan ook de vraag of de andere partijen nu nog wel mee wilde in de wensen van Vught.
Verdiepte kruisingen en behoud aansluitingen
Het nieuwe plan voorziet in twee verdiepte ongelijkvloerse kruisingen bij de Helvoirtseweg-JF Kennedylaan en de Martinilaan-De Bréautélaan. Dat laatste is een nadrukkelijke wens van de fractie. Bij de Helvoirtseweg zouden mogelijk twee aansluitingen op de N65 komen (één oprit en één afrit ipv op- en afritten aan beide kanten). Tegelijkertijd wordt bekeken of bij de Rembrandtlaan en Olmenlaan de op- en afrit op de N65 toch behouden kunnen blijven. Nadeel is dat bij de Vijverbosweg-Boslaan het fietsverkeer niet langer kan oversteken. Daar wordt het kruispunt alleen ingericht voor het autoverkeer. Ander nadeel is ook dat er nog steeds geluidsschermen zullen komen door Vught en dat van een verdiepte ligging weinig sprake is. Het is ook zeer de vraag of dit op middellange termijn alsnog een optie zal zijn na deze ingrepen.
Met dank aan de provincie
Dat deze plannen nu mogelijk lijken heeft Vught grotendeels te danken aan de provincie. Eerder was al duidelijk gemaakt dat wensen met meerdere verdiepte kruisingen niet in het beschikbare budget passen. Vrijdag 18 december bleek echter dat de provincie waarschijnlijk bereid is om € 6 miljoen extra bij te dragen. Dit geld is cruciaal om deze nieuwe plannen te kunnen realiseren.
Onderzoeken & onzekerheid
Maar we moeten ook reëel blijven. In voorgaande jaren hebben we vaker gedacht dat het geregeld was, maar werden we telkens teleurgesteld bij de uitwerking. Daarnaast leveren deze plannen zeker niet overal oplossingen. Vooral de Boslaan lijkt weinig baat te hebben van de plannen. En de aansluitingen bij de Helvoirsteweg-JF Kenneydlaan, Rembrandtlaan en Olmenlaan moeten nog onderzocht worden. Als deze toch niet mogelijk blijken – ruimtelijk of financieel – gaan veel beoogde voordelen alsnog verloren. Het blijft dus noodzakelijk om de uitwerking kritisch te volgen.
Toine van de Ven