In de raadsvergadering van 15 juli sprak de gemeenteraad over de kadernota, de opmars naar de begroting voor het volgend jaar. Fracties bleken echter vooral de discussie over bezuinigingen af te wachten die dit najaar zal begint.
Namens de fractie stak Toine van de Ven het onderstaande betoog af:
Voorzitter,
Het is tijd voor discussie, zo zegt deze kadernota ons. Maar deze kadernota is geen echte kadernota en die tijd voor discussie moet nog komen. Zoals de wethouder in de commissievergadering al toegaf zegt deze nota alleen iets over de voorbereidingen van de begroting 2011 en weinig tot niets over de jaren daarna. Het meerjarenperspectief ontbreekt… Over de begroting van de jaren na 2011 buigt de raad zich vanaf dit najaar om in de kadernota 2012 eindelijk een antwoord te hebben op de financiële vraagstukken die de gemeente moet beantwoorden. Als het college dan bezuinigingsopties aan de raad kan voorleggen, dan wordt het pas echt tijd voor discussie.
PvdA-GroenLinks heeft daar zeker ideeën over en zal graag participeren in deze discussies. De ambities van de fractie zijn daarbij vooraf duidelijk. Wij kiezen voor bezuinigingen met behoud van het sociale gezicht van de gemeente. Ook in tijden van crisis moet iedereen mee blijven doen, oftewel niet bezuinigen op minima- en armoedebeleid en zorg/WMO. Jongeren moeten een startkwalificatie halen in geschikte onderwijshuisvesting, oftewel voortzetten van het IHP-2. En oog blijven houden voor de effecten op onze leefomgeving, oftewel voortzetten beleid duurzaamheid, natuur en milieu.
En hoewel de discussie begint in het najaar, is het nu tijd om te zorgen dat we om de begroting van 2011 rond te krijgen niet alvast bezuinigen op posten waar we later misschien toch spijt van krijgen.
Het college maakt het zichzelf moeilijk door de opbrengsten van de OZB flink terug te draaien. Voor 2011 een mindering van bijna twee ton oplopend naar bijna vier ton in 2014. Heel sympathiek en in lijn met de belofte van verschillende partijen tijdens de verkiezingscampagne. Maar… de grote vraag is hoe deze gelden worden gecompenseerd? In de commissie stelde GB al voor om dan maar precariorechen te gaan heffen. Heel slim! De coalitie houdt zich aan de belofte de OZB niet te verhogen, maar zoekt gewoon andere belastingen om de burger mee te pakken. Misschien moet het college dan ook even kijken naar het herinvoeren van de hondenbelasting, of het invoeren van de forensenbelasting, parkeerbelasting of reclamebelasting?
Erger nog is dat vervolgens wordt gekeken naar kleine posten. Zo stelt het college voor om af te zien van de post internationale solidariteit… 7.500,- oftewel 0,1 procent OZB, zo’n 27 cent per aanslag. Erger nog is dat het college ook de afstanden voor leerlingenvervoer voor speciaal onderwijs wil optrekken, wat direct de kinderen en hun ouders raakt. Een keuze voor een verkeerde doelgroep, met een minimale bezuiniging van 15.000,-, oftewel 0,2 procent OZB, zo’n 54 cent per aanslag. Ondertussen moet de gemeente om de begroting van 2011 dekkend te maken wel een greep in de reserves doen van 268.000,-.
Als de gemeente serieus wil kijken naar zulke minimale bezuinigingen dan heet dat simpelweg de kaasschaafmethode. Mijn fractie is daar geen voorstander van! Als we de Vughtse burger op deze wijze pijn doen, laten we dan ook naar onszelf kijken! Alle raadsleden kregen een half jaar geleden nog een vergoeding voor het raadswerk waar je tevreden mee mag zijn. Begin dit jaar heeft het Ministerie echter besloten Vught in te delen bij grotere gemeenten, waardoor automatisch de raadsvergoeding verhoogt is. De gebruikelijke stijging van de vergoeding is 2,1 procent, maar Vughtse raadsleden krijgen er 26 procent bij… 180,02 euro per maand extra en ook nog een hogere onkostenvergoeding. Door dit terug te brengen met de maximale 20 procent krijgen Vughtse raadsleden nog steeds meer dan ze in december 2009 kregen – een vergoeding die toen nog voldoende was! -, maar sparen we zo’n 50.000,-, oftewel bijna 1 procent OZB, zo’n 2 euro per aanslag. Met dat geld zouden we veel leuke dingen kunnen doen, zoals de internationale solidariteit en het leerlingenvervoer in stand houden.
Voorzitter,
Het zoeken is echter naar de grote klappers. Waar kan de gemeente bezuinigen zonder het sociale gezicht van de gemeente te verliezen. Een weloverwogen bezuiniging met oog voor de effecten op de lange termijn. Een onderwerp ligt dan zeer voor de hand en is ook al veel genoemd: het accommodatiebeleid. We moeten het aantal grote accommodaties beperken zodat de bezettingsgraad hoog is en we de overige accommodaties kunnen afstoten. Op wijkniveau moeten we kleine ontmoetingsruimten integreren in bijvoorbeeld scholen, verzorgingstehuizen of appartementencomplexen. Ook dan zal de gemeente nog steeds een financiële bijdrage moeten leveren aan sociaal-culturele accommodaties, maar kunnen de totale kosten worden verlaagd.
Voorzitter,
Het college doet ook vele voorstellen op het gebied van afvalinzameling. Bij vele daarvan plaatst de fractie vraagtekens over de daadwerkelijke opbrengsten en de milieueffecten. Onze fractie is bereidt om mee te denken over aanpassingen van het ophaalsysteem, maar blijft vasthouden aan het principe “de vervuiler betaalt”! Voorstellen die ervoor zorgen dat er minder afval wordt gescheiden en de bergen restafval toenemen, kunnen niet door de fractie gesteund worden. Het college gaf tijdens de commissie al aan dat ze nog in gesprek was met de afvalstoffendienst Den Bosch over het contract én daarnaast zelf ook niet wist of al deze voorstellen zo reëel zijn. We wachten nadere informatie af en zullen deze kritisch bekijken op eerdergenoemd principe.
Voorzitter,
Ik wil nu zo vrij zijn om een stokpaardje van D66 te berijden: intergemeentelijke samenwerking. Zeker niet alle kleine gemeenten hebben alle specialismen in huis en deze samenwerking kan leiden tot gebruik van elkaars kennis en tot besparing van kosten. Laat ik het college dan oproepen dat vooral ook na te streven bij het informatiebeleid en automatisering. Een eenmalige uitgave van 125.000,- voor een volgens het college noodzakelijk midoffice – waarom staat het dan überhaupt bij keuze? – wat ervoor moet zorgen dat systemen die met elkaar communiceren technisch ondersteund worden. Aangezien alle Nederlandse gemeenten dit moeten realiseren, zou het jammer zijn als de gemeenten Vught, Haaren, Heusden, Gestel etc. allemaal 125.000,- uitgeven voor een midoffice als ze er ook samen één kunnen creëren.
Als we het hebben over intergemeentelijke samenwerking werd onze fractie deze week ook negatief verrast door een besluit van het college om niet langer deel te nemen aan de Stichting Streekhuis en de Duurzame Driehoek. In deze beide regionale samenwerkingsverbanden werken de 16 gemeenten uit de driehoek Tilburg- Eindhoven-Den Bosch en de provincie en waterschappen samen op het gebied van gebiedskwaliteit én duurzame ontwikkelingen. Omdat in het Bestuursakkoord 2010-2014 ‘Samen, anders, zeker nu’ de ambitie is om samenwerking met andere gemeenten juist uit te breiden én duurzaamheid, milieu en natuur een belangrijk aandachtsveld is, kan ik me moeilijk voorstellen dat Vught niet langer deel wil nemen aan deze regionale samenwerkingsverbanden… Ik vraag me ook af of de D66-fractie hiervan op de hoogte is. Graag wil ik een reactie van het college.
Tot slot voorzitter,
De heer Swinkels zei het heel mooi in zijn betoog tijdens de commissie, ik zeg het heel simpel: we moeten eerst kijken naar wat wij willen voor mens, maatschappij en milieu en vervolgens hoe we die zaken bekostigen. Ons wordt gevraagd om politieke keuzes te maken voor Vught en niet om samen boekhouder te spelen. PvdA-GroenLinks is klaar om keuzes te maken en ziet het spoorboekje dan ook liever vandaag dan morgen tegemoet!
Helaas wilde geen enkele coalitiepartij mee met onze moties. De motie om de deelname in de Streekraad en Duurzame Driehoek voort te zetten werd enkel gesteund door SP en CDA. De gezamenlijke motie van ons en de SP om de raadsvergoedingte verlagen werd door geen enkele andere fractie gesteund. En de motie van SP, CDA en PvdA-GroenLinks om niet te bezuinigen op armoedebeleid, WMO en IHP-2 werd eveneens door geen andere fracties gesteund.
Het wachten is nu op de bezuinigingsopties van het college en dan de discussie in het najaar. Wij zijn er klaar voor!