Tijdens de extra raadsvergadering van 2 december 2015 sprak de gemeenteraad zich uit over de laatste plannen voor de N65. Unaniem verwees de raad deze plannen naar de prullenbak. Gestart ter verbetering van de Vughtse leefbaarheid, maar uitgegroeid tot extra belasting voor Vught. Onacceptabel!
Vughtse leefbaarheid verbeteren
De problematiek van de N65 heeft al langer de Vughtse aandacht dan het spoor (PHS). Maar in tegenstelling tot het spoor, was er geen wens bij de provincie of het rijk voor extra verkeer over de N65. Het was Vught die de N65 wilde aanpakken. De overlast van vuile lucht en geluid verminderen. De interne oversteekbaarheid verbeteren. De barrière slechten. Van Vught weer één geheel maken. Dat was én is wat we willen bereiken.
Waardeloos voorstel
De uiteindelijke plannen die nu op tafel liggen, lijken in niets een bijdrage te leveren aan de oorspronkelijke doelstelling. Wat wordt verbeterd is de snelheid waarmee een auto van Den Bosch naar Tilburg en vice versa kan rijden. De prijs die Vught daarvoor moet betalen is minder aansluitingen op de N65 en een grote toename van het verkeer in Vught zelf. De oversteekbaarheid van de N65 wordt slechts beperkt verbeterd. En het ergste is dat de geluidsmuren die we niet wilden om van Vught één geheel te maken, er toch zullen komen.
Opnieuw doen
Tijdens de inspraak op maandag 30 november bleek er al geen enkel draagvlak voor het huidige plan. Tijdens de raadsvergadering bleek ook dat in de raad er geen steun was. Ga je huiswerk maar overdoen is de boodschap voor de stuurgroep N65. Terug naar de oorspronkelijke doelen, met de beoogde verdiepte ligging van de N65. Dat is waarvoor we in 2011 een bijdrage van € 10 miljoen hebben toegezegd vanuit Vught.
Minder doen, goed doen
Coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en D66 kwamen met het voorstel om alleen de kruisingen Helvoirtseweg-JF Kennedylaan en Martinilaan-De Bréautélaan aan te pakken. Beide een ongelijkvloerse oversteek over de N65, met aansluitingen op de N65 bij de Helvoirtseweg en het liefst ertussen ook verdiept. PvdA-GroenLinks steunt deze wens, maar betwijfeld of dit met het beschikbare budget kan. Onze fractie geeft de hoogste prioriteit aan de oversteek Martinilaan-De Bréautélaan voor fietsers en voetgangers. Hier moet een veilige oversteek komen voor het fietsverkeer voor het Maurick College en de Martinihal. Een tunnel of een viaduct, maar vooral een oplossing. Daarmee lossen we een Vughtse knelpunt op. Helaas kregen we hier geen meerderheid voor.
Vught-West van tafel
PvdA-GroenLinks vond het daarnaast belangrijk om de optie Vught-West definitief van tafel te voegen. “Gooi het in de prullenbak en haal het er nooit meer uit!” Het koste echter veel moeite om andere fracties deze uitspraak te laten doen. Dat had waarschijnlijk meer te maken met onvrede over onze opstelling bij het spoor, dan met de inhoud. Daarom weigerde partijen om onze motie te steunen. Uiteindelijk is het afschieten van Vught-West alsnog opgenomen in een andere motie. Daarmee heeft de raad gelukkig alsnog deze uitspraak gedaan.
Terug naar de stuurgroep
Tijdens de volgende bijeenkomst van de stuurgroep N65 heeft het Vughtse college een boel uit te leggen. Als eerste dat de Vughtse raad de plannen heeft verworpen. Ten tweede dat het college zelf deze mening deelt met de raad. En dat is vreemd. Want als het college de plannen onvoldoende vind, had ze zelf eerder kunnen ingrijpen of de plannen kunnen verwerpen voordat ze aan de raad werden gepresenteerd. De wethouder zit zelf aan tafel in de stuurgroep. Sterker nog, Vught heeft destijds hier zelf het initiatief voor genomen. Naar verwachting zal de vergadering van 17 december een zware dobber worden. Maar aan de huidige plannen dragen we echt geen € 10 miljoen vanuit Vught bij. Absoluut niet!
Toine van de Ven
1 reactie