Vught heeft sinds 1 januari een nieuw schema voor afvalinzameling. Deze veranderingen zijn niet helemaal vlekkeloos doorgevoerd. Om dit te kunnen verbeteren moeten klachten gemeld worden. Hier staat hoe dat kan.
In heel (politiek) Vught is wel bekend dat de veranderingen in de inzameling niet helemaal vlekkeloos zijn doorgevoerd. Een aantal oorzaken ligt hieraan ten grondslag:
1. Gewenning van de mensen aan de nieuwe dagen
2. Gewenning van de inzamelaars aan de nieuwe route
3. Slechte weeromstandigheden gedurende een hele lange periode
4. En last but not least: carnavalsdagen
Al met al heeft dit geleid tot:
1. Afval (alle soorten) die op het verkeerde moment aan de straat werd gezet
2. Straten die in de route over werden geslagen
3. Straten die soms niet bereikbaar waren of onoverzichtelijk wat betreft het aangeboden afval + veel afval dat ging zwerven, bleef liggen en nu goed zichtbaar wordt nu de sneeuw verdwijnt
4. Straten die soms niet toegankelijk waren en nog meer afval op straat
De klachten zijn niet alleen te wijten aan kinderziektes. Dat klopt. Zeker als het gaat om bejegening van mensen door de medewerkers van de afvalstoffendienst. Dat kan echt niet! Daarover heeft dan ook al een goed gesprek plaatsgevonden tussen de wethouder en het betreffende afdelingshoofd.
Wat betreft de praktische klachten:
· Er is een reparatie geweest in het afhaalschema. Er waren enkele straten niet opgenomen, dat is inmiddels hersteld.
· PvdA-GroenLinks in Vught heeft dankzij onze Toine een mogelijkheid gecreeerd voor de inwoners van Vught, om via Twitter een seintje te krijgen. Meer informatie hierover staat op http://www.pvda-gl.nl/wordpress/?p=862.
· Er is een meldlijn openbare ruimte, te vinden onder www.vught.nl/contact. Daar tref je een formulier aan waar je melding kunt maken van de overlast, rommel, kapot straatmeubilair. Als je liever persoonlijk contact hebt dan kun je bellen tussen 09.00 en 12.30 uur naar 073-6580111.
· Bij onheuse bejegening kan iemand een klacht indienen. Via de officiele weg (www.vught.nl/files/klachtenformulier) maar ik verzeker je dat een opmerking met de klacht, datum en tijdstip van handelen naar info@vught.nl ook zeer serieus wordt opgepakt.
· Als je merkt dat jouw straat is overgeslagen neem dan voor een snelle afhandeling contact op met de Afvalstoffendienst ’s-Hertogenbosch, tel.073-615 65 08 (maandag t/m vrijdag van 07.30 tot 17.00 uur). Het kan natuurlijk ook via de al eerder genoemde meldlijn maar die doen niets anders dan zelf de afvalstoffendienst bellen. Als jij dat zelf doet gaat het gewoon wat sneller.
Wat betreft de intentie van de klachten en van de gemeente:
· Laat helder zijn: wij vinden wat betreft klantvriendelijkheid het ‘oude’ systeem ook een stuk beter. Er zitten daar echter wel 2 prijskaartjes aan:
1. Er rijdt nu maar 1 auto die steeds goed gevuld richting de afvalcentrale gaat. Dat scheelt gigantisch in de kosten. Afvalverwerken is een dure operatie en het wordt met de jaren niet goedkoper. Deze route scheelt zo’n 50.000 euro per jaar. Grofweg een tientje per jaar per aansluiting. Iets wat de burger waarschijnlijk wel kan waarderen.
2. Voor ons eigenlijk nog iets belangrijker. Er rijden geen 3 halflege auto’s meer door Vught. Dat scheelt niet alleen in kosten in euro’s maar ook in belasting van milieu. Dat scheelt wederom grofweg 2/3 van de energiekosten!
Als het dus gaat om de binnen onze partij afgesproken wijze van meten, de duurzaamheidsbalans: ecologisch belang – economisch belang maatschappelijk belang, slaat de balans zo gigantisch uit naar econologisch en economisch belang dat het maatschappelijk ongerief voor ons na een zeer korte periode van 6 tot 8 weken proefdraaien, nog te onoverzichtelijk om daarover nu al een definitief oordeel te vellen. De raad heeft in december besloten om en heel jaar hiervoor uit te trekken, omdat men ook beseft dat dit echt een kwestie van wennen zal zijn.
Wethouder Brands heeft echter, gelet op de hoeveelheid klachten, al wel een tussentijdse evaluatie toegezegd. Die wordt in het voorjaar verwacht. Ik vermoed zo rond mei. We wachten deze even af.
Suzanne van Wiggen
Dag,
Ook ik ben voor het milieu,kosten besparing en efficientie.
Zoals het nu geregeld is,is het voor mij wonende aan het eind van de brandgang een ramp. Als ik met mijn aangepaste auto van mijn gereserveerde parkeerplaats wil vertrekken moet ik in mijn rolstoel eerst voor vuilnisvrouw gaan spelen,wat ik dus niet kan.
Het is al voorgekomen dat ik mijn afspraak af moest zeggen omdat ik de zakken of containers niet verplaats kreeg.
Misschien is het mogelijk een voorlichtingsbrief naar de burgers te sturen met wat ideeen om het huisvuil aan te bieden.
Voorts vind ik doorzichtige zakken afgrijselijk! Hoezo privecy. Ik wil dan ook nog even laten weten dat ik om deze reden niet meedoe aan het gescheiden inzamelen van mijn incontinetie materiaal. Misschien is het mogelijk om bij evt. besprekingen aan het eind de vraag toe te voegen; Wat betekent deze maatregel voor ouderen en gehandicapten?
Heeeel veeeeeeel succes met de komende verkiezingen! Mijn stem krijgen jullie!
Groetjes,
Christien
Hoi Christien,
Als eerste natuurlijk vast bedankt voor jouw stem. Bij de evaluatie die de wethouder heeft toegezegd zullen dit soort zaken zeker meegenomen moeten worden. Het is inderdaad niet de bedoeling dat afvalzakken en kliko’s brandgangen of uitritten versperren. Daar kan de gemeente de mensen zeker op attenderen, hoewel dit natuurlijk ook een stukje logisch denken zou moeten zijn.
Ook wij hebben onze bedenkingen bij de wijze waarop het plastic momenteel wordt ingezameld. De doorzichtige plastic zakken die nu worden gebruikt zijn onderdeel van het landelijke programma ‘Plastic hero’, maar dat betekent niet dat we zelf niet kunnen nadenken over andere oplossingen. Dat geldt voor privacy, maar ook voor problemen met wegwaaiende zakken e.d.
Dank voor jouw reactie en suggesties. Ik zal ze ook melden bij de wethouder.
Groeten,
Toine