Zo gaan we dit betalen
Alle ambities en wensen moeten wel betaald kunnen worden. Vught is gelukkig financieel gezond, maar heeft ook veel geld geïnvesteerd in bijvoorbeeld sportzalen, basisscholen, gemeenschapshuizen en wegen. Daarvoor zijn leningen aangegaan die terugbetaald moeten worden. Met de komst van Helvoirt komt er een financieel gezond dorp bij.
Toch staan de financiën van alle gemeenten onder druk. Er zijn te weinig middelen voor het sociaal domein, met name Jeugdzorg, de onzekerheid van de herverdeling van het gemeentefonds en natuurlijk de onzekere effecten van de coronacrisis. Dat is ook voor Vught een financieel risico. PvdA-GroenLinks is zich hiervan bewust. Het is zaak om samen met alle gemeenten het Rijk aan te spreken. De kwalitatieve uitvoering van alle gemeentelijke taken voor onze inwoners, vraagt om meer middelen van het Rijk.
De gemeente Vught heeft nu nog voldoende reserves om deze risico’s op te vangen. Wanneer financiële en economische gevolgen van de coronacrisis dwingen tot financiële keuzes, staan voor PvdA-GroenLinks het tegengaan van klimaatverandering en het bieden van bestaanszekerheid voor iedereen voorop.
Een grote kostenpost is de bijdrage van de gemeente aan de rijksinfrastructuur. De gemeente draagt miljoenen bij aan het verdiepte spoor in Vught en de N65 in Vught en bij Helvoirt. De rek is er daarbij nu uit. PvdA-GroenLinks vindt dat Vught ook het maximale heeft gedaan. Bij eventuele tegenvallers kan Vught niet nog meer bijdragen. Er moet immers ook ruimte zijn om te investeren in onderwijs, zorg, klimaat en energie.
PvdA-GroenLinks kiest voor slimme investeringen. De rente is zeer laag. Dit is het moment om te investeren in energiemaatregelen die structureel voordeel opleveren.
De lokale lastendruk in Vught is hoog. Daarvoor krijgen inwoners ook veel terug. De lastendruk in Haaren was lager dan in Vught. Om de inwoners uit Helvoirt tegemoet te komen, wil PvdA-GroenLinks in 2021-2022 de lasten gelijk houden, met uitzondering van een inflatiecorrectie. Daarna vinden we een toename van de OZB zeker bespreekbaar. Wij zijn voor differentiatie van tarieven om gewenst gedrag dat leidt tot bijvoorbeeld groenere tuinen, minder regenwaterafvoer of schone energie te stimuleren. Bij afval kennen we dit al (Diftar). Daar willen we blijven sturen op het belonen van betere afvalscheiding.
PvdA-GroenLinks wil inwoners meer ruimte geven om eigen keuzes te maken over de eigen buurt, zoals over groen of speelvoorzieningen. De wijkmanager kan hierbij ondersteunen. Hiervoor komen aparte wijkbudgetten.
Het gemeentelijk energiebedrijf dat PvdA-GroenLinks wil oprichten, verdient geld met het opwekken van schone energie. Minimaal 75% van deze opbrengsten willen wij investeringen in lokale energie- en klimaatprojecten. Met een deel van de opbrengst kunnen leningen voor PHS en N65 versneld worden afbetaald, zodat er meer financiële ruimte komt voor het sociaal domein. Met het gemeentelijk energiebedrijf betalen we de energietransitie voor iedereen, verbeteren we de financiële positie van de gemeente én ontstaat er meer financiële ruimte om goede zorg en voorzieningen te betalen.
Onze inzet om onze ambities te betalen:
• Gezamenlijke lobby voeren met alle gemeenten om voldoende financiële middelen te krijgen van het Rijk voor uitvoering van gemeentelijke taken.
• Financiële ruimte creëren voor nieuwe investeringen in alle drie de dorpen.
• Geen extra uitgaven meer doen voor N65 en spoor.
• Lokale lastendruk in 2021 en 2022 bevriezen met enkel inflatiecorrectie.
• Belastingen differentiëren om gewenste ontwikkelingen te stimuleren.
• Wijkbudgetten instellen voor verbeteringen in buurten en wijken.
• Gemeentelijke leges verlagen voor groene projecten (groene leges).
• Extra opbrengsten verkrijgen dankzij het gemeentelijk energiebedrijf.
• De begroting omvormen in een ‘klimaatbegroting’: investeringen moeten bijdragen aan klimaatdoelen.
Kijk hier voor de andere hoofdstukken van ons verkiezingsprogramma.