Unaniem nam de gemeenteraad donderdag 5 maart een historisch besluit: Vught tekent de overeenkomst Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Wel met een lijst van mitsen en maren. Voor PvdA-GroenLinks was dit een worsteling. Instemmen was vooral gemotiveerd vanuit het gebrek aan een serieus alternatief.
Risico tegenstemmen te groot
Dit definitieve besluit om in het project PHS te stappen als gemeente komt te vroeg voor de fractie. We hebben te weinig zicht op de uiteindelijke resultaat en de financiële gevolgen zijn nog niet te overzien. Maar dat de extra personen- en goederentreinen er gaan komen, lijkt zeker. Bij een ‘nee’ moest Vught opnieuw onderhandelen met provincie en rijk. Dan ben je (opnieuw) afhankelijk van de ruimte die daar wordt gegeven. Zeker omdat volgens de wettelijke verplichtingen alleen een rij geluidsschermen voldoende is. Het risico van tegenstemmen was dat we het daarmee moesten doen.
Motie met voorwaarden
Alle fracties dienden gezamenlijk een motie in om de vele onzekerheden te agenderen. Voor PvdA-GroenLinks waren drie eisen cruciaal. Allereerst dat er inzicht komt op de verdeling van de € 502 miljoen. Een begroting over het gehele project moet inzicht geven in waar ons geld naartoe gaat. Ten tweede wil de fractie het uiteindelijke plan inclusief de maatschappelijke effecten kunnen beoordelen. Dan moet kunnen worden gewogen of het inderdaad voordelen oplevert én het vele geld waard is. Ten derde moet snel duidelijkheid over komen over mogelijkheden tot compensatie voor gedupeerde omwonenden. Zeker de wettelijke compensatie, maar ook de mogelijkheden tot extra compensatie. Al deze punten zijn opgenomen in de motie.
Het project begint nu pas…
Dat de gemeenteraad heeft ingestemd met het tekenen van de overeenkomst is pas de start. Ervaringen zijn dat informatie krijgen, controle behouden en bijsturen bij zulke projecten moeizaam verloopt. Wil Vught echt grip houden op de realisatie van het project, dan vraagt dat de komende tien jaar een geweldige inspanning. De fractie zal daarbij in ieder geval het college scherp controleren op de naleving van de motie. Daarbij hoort ook transparantie, zodat iedereen in Vught de voortgang kan volgen en kan meepraten.
Geen feeststemming
Nadat de gemeenteraad had ingestemd, volgden diverse felicitaties. Maar er is allerminst reden voor een feeststemming. In Vught-Zuid en -Noord lijkt slechts het wettelijk minimum gerealiseerd te worden. De onzekerheid van vele inwoners over de effecten op hun woongenot én financiële situatie blijft voortduren. Maar vooral omdat instemmen was ingegeven door gebrek aan een alternatief. Daar hoort geen feeststemming bij, hoe historisch het besluit ook moge zijn.
Toine van de Ven
Als aanvulling op dit goede verslag: ik noteerde in de bijdrage van Toine ook vermelding van de dreigende opheffing van de Aert Heymlaan en Rembrandtlaan voor ook fietsers. Ik lees in mijn schrijfblok ‘ik kan me niet voorstellen, dat de verbindingen langs het spoor voor wandelaars en fietsers worden verbroken, want dan heb je geen VVP meer; we gaan voor logische verbindingen langs het spoor die de N65 daar kruisen; regel dit op tijd!’. Dank voor deze inbreng.
Maar mijn indruk was, dat het antwoord van de wethouder hierop vaag was; klopt dit met jullie herinnering?
Hoi Reijnoud,
Dat is correct. Ik heb een paar keer heel nadrukkelijk gevraagd naar deze doorgaande verbinding voor langzaam verkeer. De wethouder wilde niet eens toezeggen dat hij daar zijn best voor ging doen. Dat bleef vaag.
Groeten,
Toine