Om de nieuwe woonwijk in Vught-Noord aan te kunnen leggen, zal ook de ontsluiting goed moeten worden geregeld. Al deze nieuwe bewoners zullen op een goede wijze hun weg het dorp uit moeten kunnen vinden op weg naar bijvoorbeeld hun werk. Over de geplande ontsluitingsweg bestaat echter veel onduidelijkheid. Met name over de verkeerstellingen die zijn uitgevoerd. Op 11 juni zat Toine van de Ven namens de fractie aan tafel bij de wethouder om alle gegevens op tafel te krijgen.
Mede op voorstel van onze fractie zou wethouder Willem Kraanen duidelijk maken op basis waarvan de tellingen in Vught-Noord zijn gedaan. Want opvallend genoeg stroken de voorspellingen van het onderzoeksbureau niet met de tellingen die vandaag de dag zijn gedaan door de Natuur- en Milieugroep Vught… Waar zit dat verschil?
Samen met Ron Jaskers van de Natuur- en Milieugroep, Peter Dekkers van het actiecomité Kampdijklaan, Sjoerd Janssens (SP) en Rob de Vaan (VVD) zat ik met de wethouder om de tafel. Want als deze tellingen niet correct zouden zijn, hoeven we wellicht niet het groen en dan met name het Isabellabosje aan te tasten om de nieuwe woonwijk te ontsluiten.
Zover wilde de wethouder vanzelfsprekend niet gaan, maar er is wel meer inzicht gekomen in de tellingen. Het verschil moet grotendeels worden verklaard door een andere vraag. Bij de tellingen waarmee vergeleken wordt, was de vraag hoeveel verkeer er zou zijn in 2015 als er niets gedaan zou worden. Dat is een hele andere vraag dan de vragen hoeveel verkeer de nieuwe wijk oplevert en hoeveel sluipverkeer er verwacht wordt, etc. Die laatste vragen zijn van belang om te kunnen bepalen of we wel of niet een ontsluitingsweg aan de noordelijke kant van de wijk moeten aanleggen, of dat de wijk wellicht toch zou kunnen ontsluiten via de Loonsebaan – zoals de Natuur- en Milieugroep en het actiecomité stellen.
Om die stelling te staven, had Ron Jaskers (Natuur- en Milieugroep) zelfs een hele maquette gemaakt van de spoorovergang aan de Loonsebaan, om aan te tonen dat daar wel een ondertunneling zou kunnen komen. In eerdere onderzoeken was dit al spoedig verworpen, zodat ontsluiting via deze weg wegens de drie sporen die overgestoken moeten worden onmogelijk zou zijn. Als de tunnel echter wel mogelijk is, levert dat hele andere inzichten. Eventueel samen met een tweede ontsluiting (een smallere via de huidige planning of een over de bestaande weg langs fort Isabella) zou dit wellicht kunnen volstaan?
Voor onze fractie reden om het college dit te laten bekijken. Want alhoewel wij eerder hebben aangegeven dat we akkoord gaan met het voorbereidingsbesluit voor de ontsluitingsweg, hebben we daarbij duidelijk aangegeven een slag om de arm te houden. De tellingen moesten duidelijk worden en er moest geen andere optie zijn. Dat moet trouwens niet alleen voor ons, maar ook volgens de wet. Als niet alle opties zijn bekeken, dan kan de rechter het besluit vernietigen omdat het gaat om een natuurparel. Het wachten is nu dus weer op antwoord vanuit het college … met spanning!
Toine van de Ven