PvdA-GroenLinks heeft de verkiezingen aangegrepen om de Vughtse problematiek rondom het spoor onder de aandacht van ‘Den Haag’ te brengen. Maandag 27 augustus bezochten drie Tweede Kamerleden de bijeenkomst van PvdA-GroenLinks nabij de plek waar de N65 en het spoor elkaar kruisen.
Attje Kuiken (PvdA), Jacques Monasch (PvdA) en Rik Grashoff (GroenLinks) waren maandag de 27e op verzoek van PvdA-GroenLinks in Vught. Op de kruising van de Rembrandtlaan en de Pieter Breugellaan had PvdA-GroenLinks een bijeenkomst georganiseerd. Deze specifieke locatie was gekozen omdat hier ook het spoor Den Bosch-Eindhoven en de N65 elkaar kruisen. Ook is het nabij de plek waar de rails vanuit Den Bosch splitst richting Tilburg en richting Eindhoven. Een knooppunt van rijksinfrastructuur dus. En een knooppunt van Vughtse problematiek.
De Vughtse wensenlijst voor de Kamerleden is helder. Druk op de minister blijven uitoefenen om afspraken na te komen, steun om te komen tot betere inpassing met oog op leefbaarheid voor het spoor en natuurlijk het geld dat hoort bij de realisatie. Voor de N65 kan aan dat lijstje worden voldaan, voor het spoor zijn de Kamerleden terughoudender. Zo gaf Attje Kuiken aan dat de Tweede Kamer de druk op de minister – welke dan ook na 12 september – hoog moet houden om de toezeggingen voor de N65 in stand te houden. En Rik Grashoff gaf aan dat alleen een structurele oplossing acceptabel is. En als dat betekent dat de verdiepte ligging 30 centimeter dieper moet, dan moet dat gebeuren! Het geld is toegezegd en de spelletjes over of dat inclusief of exclusief btw is, mogen realisatie niet in de weg staan. Dat geld komt er!
Voor het spoor ligt dat complexer. Zowel de PvdA als GroenLinks toonde zich voorstander van de Boog van Meteren omdat daarmee steden als Breda en Tilburg aanzienlijk worden ontlast. Eveneens toonden de Kamerleden zich voorstander van intensivering van gebruik van het spoor voor personenvervoer. Maar – en dat is belangrijk – daarbij stelden ze ook dat dit niet kan betekenen dat er geen oog is voor de nadelige effecten hiervan op de leefbaarheid. Maar direct een toezegging voor een verdiepte ligging van het spoor bleek nog een brug te ver. Hans Togtema wees er namens de gezamenlijke Vughtse belangenorganisaties dan ook terecht op dat lapmiddelen onvoldoende zijn. Ook voor het spoor moet een goede structurele oplossing gevonden worden. En de Tweede Kamer moet daar middelen voor beschikbaar stellen.
Voor PvdA-GroenLinks was het belangrijk dat de Kamerleden de Vughtse problematiek met eigen ogen hebben gezien. Nu is het zaak om na de verkiezingen de Kamerleden te herinneren aan hun uitspraken. Daarvoor biedt de bijeenkomst voldoende aanknooppunten.