Komen de aangepaste plannen voor de N65 wel of niet overeen met de wens van de gemeenteraad? Daar wilde PvdA-GroenLinks samen met het CDA een uitspraak over ontlokken aan de raad. Maar de meeste fracties durfden zich niet meer negatief te uiten uit angst dan alles te verliezen…
Unanieme kritiek in december
Op 2 december 2015 verwees de gemeenteraad unaniem de plannen voor de N65 naar de prullenbak. Te veel gericht op doorstroom op de N65 en te weinig op leefbaarheid in Vught. Alles wees erop dat in het voortraject het college had liggen slapen en deze plannen nooit had mogen laten ontwikkelen. In een motie werd vastgelegd wat de Vughtse raad wel wilde bereiken. Twee ongelijke kruisingen bij Martinilaan-De Bréautélaan en Helvoirtseweg-JF Kennedylaan, daartussen zoveel mogelijk verdiept en geen maatregelen bij de kruising Vijverbosweg-Boslaan.
Nieuwe plannen beter
Wethouder Potters ging met deze lastige opdracht naar de Stuurgroep N65 en kwam op 17 december met een nieuw plan terug. Een plan dat eerst jubelend werd ontvangen, zeker toen bleek dat de provincie er zelfs € 6 miljoen extra voor op tafel wil leggen. Maar bij nader inzien zijn er toch veel scherpe kantjes. Zo is PvdA-GroenLinks wel tevreden over de twee ongelijke kruisingen, maar ontbreekt elke stap richting een verdiepte aanleg. Ook het verwijderen van de oversteken voor langzaam verkeer op de kruising Vijverbosweg-Boslaan is de fractie een doorn in het oog. En de fractie vraagt zich af of het verstandig is om de aansluitingen op de N65 bij de Rembrandtlaan en Olmenlaan te behouden.
Maar wat vindt de gemeenteraad?
Wanneer in december een plan nog unaniem van tafel wordt geveegd en een nieuwe opdracht wordt gegeven, is het logisch dat de raad zich hier nog over uitspreekt. Is de motie van 2 december 2015 in voldoende mate uitgevoerd? Wegen de nadelen op tegen de voordelen? Belangrijke vragen… maar die niet meer zijn gesteld. Terwijl de Stuurgroep op 24 maart een definitieve voorkeursvariant kiest om aan de minister aan te bieden. Reden voor PvdA-GroenLinks om samen met het CDA een motie in te dienen tijdens de raadsvergadering van 17 maart om alsnog de discussie te voeren.
Mogelijke verbeteringen binnen het budget
PvdA-GroenLinks ziet binnen het beschikbare budget kansen om tot een nog beter plan voor Vught te komen. De fractie wil daarvoor geld beschikbaar maken door niks te doen aan de kruising Vijverbosweg-Boslaan, zoals ook uitgesproken door de raad. Ook wil de fractie de ruimte creëren om nog af te zien van de oprit bij de Olmenlaan. Vooral om geen extra verkeer aan te trekken in de Heikantstraat en Olmenlaan. In plaats daarvan zou alsnog een volwaardige kruising met 4 aansluitingen bij de Helvoirtseweg overwogen moeten worden. Ook zou nogmaals gekeken moeten worden naar het verdiepen van de N65 tussen de twee ongelijke kruisingen Martinilaan-De Bréautélaan en Helvoirtseweg-JF Kennedylaan. Voorstellen die veel beter aansluiten bij de motie van december 2015.
Geen uitspraak…
De andere fracties en de wethouder waren duidelijk niet gediend van het ter discussie stellen van de plannen. Nu (nogmaals) moeilijk gaan doen, vonden ze een te groot risico. Dus worden alle kritische vragen en opmerkingen die eerder zijn gemaakt ingeslikt. Daarmee ligt de weg vrij voor de Stuurgroep N65 om deze plannen – ongewijzigd – verder uit te werken.
Toine van de Ven