Vrijdagavond 8 mei sprak de raadscommissie Ruimte via Zoom opiniërend over het voorgenomen gewijzigde bestemmingsplan N65 Vught. Een onderwerp dat leeft, want een avond eerder lieten zo’n 34 insprekers de raad weten wat zij ervan vinden. PvdA-GroenLinks staat positief tegenover het genoemde gewijzigde bestemmingsplan, maar wij delen de zorgen over de toename van het verkeer in verschillende straten en buurten in Vught, Cromvoirt en Helvoirt.
Veel bereikt
Wij zijn tevreden over het feit dat na 13 jaar discussie de besluitvorming over de N65 in een definitief stadium is aanbeland. En laten we ook vooral niet vergeten welke punten er wél zijn bereikt gedurende de afgelopen jaren. Namelijk: een betere en veiligere oversteekbaarheid, geen 4 m hoge geluidsschermen over de gehele lengte van de N65 en toename van de veiligheid op de N65. Vergeleken met het door de voltallige raad omarmde voorstel VKA zijn de verbeteringen wat PvdA-GroenLinks betreft fors.
Reactie zienswijzen
Hoewel PvdA-GroenLinks snapt dat de beantwoording van de vele zienswijzen vooral een juridische aangelegenheid is, is onze fractie wel van mening dat hier wat meer empathie in had mogen doorklinken. Voor wat betreft de inhoud van de zienswijzen hebben wij ook zorgen over de stikstofproblematiek. Maar het grootste probleem wat uit de zienswijzen naar voren komt is de al eerder genoemde toename van verkeer in en rondom de Helvoirtseweg.
Voorspelde verkeersdrukte
Als gevolg van de reconstructie neemt de verkeersdrukte in Vught toe. Zeker voor de Helvoirtseweg en omgeving is de toename in absolute getallen stevig. PvdA-GroenLinks vindt dat daar niet aan voorbij mag worden gegaan en dat er moet worden gezocht naar maatregelen. De door één van de insprekers gestelde vraag over waarom Vught zoveel op- en afritten nodig heeft, en of het afsluiten van de oprit Olmenlaan wellicht een optie is, vindt onze fractie zo gek dan ook nog niet. In de wetenschap dat er in 2022 een nieuw Verkeers- en Vervoersplan (VVP) moet komen, zou wat ons betreft een verkenning hiertoe in het voorbereidende verkeersonderzoek moeten worden opgenomen.
Compensatie gekapte bomen
Om realisatie van de weg mogelijk te maken is het kappen van bomen helaas onvermijdelijk. PvdA-GroenLinks vindt dat er compensatie moet komen voor deze gekapte bomen. Op dit moment lijkt het erop dat lang niet alle bomen herplant kunnen worden en dat daarom een storting in het Groenfonds als compensatie moet dienen. Een plan waar wij niet voor op de banken staan en wij zullen volgende week bij de raadsvergadering een motie indienen om de herplant van de gekapte bomen feitelijk te realiseren.
Maatregelen geluidsoverlast
Doordat de spoor- en N65-maatregelen gescheiden plaatsvinden, moeten de bewoners in het gebied grenzend aan de N65 tussen het spoor en de A2 lang wachten op maatregelen tegen de geluidsoverlast. Té lang, vindt PvdA-GroenLinks, en daarom vroeg ik het college nogmaals al het mogelijke te doen die maatregelen, vooruitlopend op de planning, uit te laten voeren. Ook hier zullen wij een motie over indienen, waarbij we hopen dat deze op raadsbrede steun kan rekenen.
Kortom, PvdA-GroenLinks is voor de realisatie van de ombouw van de N65 en blij met het behaalde resultaat. Het proces stoppen of uitstellen is voor onze fractie dan ook geen optie. Wij willen wel dat er onderzocht wordt welke maatregelen er genomen kunnen worden om sluipverkeer binnen het dorp tegen te gaan, dat de bomen worden gecompenseerd en dat er versneld aan maatregelen tegen geluidsoverlast wordt gewerkt.