Voor de zomer moet definitief duidelijk worden of er voldoende geld is om het spoor in Vught verdiept aan te leggen. Reden voor Samen voor Vught om vrijdag 25 april een ‘verdiepingsontbijt’ te organiseren voor Statenleden en raadsleden. Maar de provinciale politici stelden zich zeer terughoudend op… Conclusie: een verdiepte ligging is nog lang geen gelopen race.
Het gaat om de financiering
Dat de groei van het aantal personen- en goederentreinen door Vught een goede inpassing vraagt is bekend. De minimale vorm met 10-meter hoge geluidsschermen en hooguit twee tunnels onder het spoor is onvoldoende. Alleen een verdiepte ligging is acceptabel, wanneer al deze extra treinbewegingen door het dorp gaan. Maar wie gaat dat betalen? Afhankelijk van de lengte van de verdiepte ligging gaat dat om honderden miljoenen. Voor de minimale variant ligt reeds € 250 miljoen van het Rijk klaar. En het Rijk is alleen bereid meer te betalen als de regio zelf ook mee betaald.
Geld moet van de provincie komen
Het is ondenkbaar dat de gemeente Vught zulke bedragen zelf kan ophoesten. De bijdrage van € 11,3 miljoen (van de € 90 miljoen) voor de verdiepte aanleg van de N65, is al een flinke aderlating voor Vught. Daar moet 10 jaar voor worden gespaard. De regionale bijdrage zal dus vooral van de provincie moeten komen. Want er ligt een toezegging dat het Rijk bovenop de € 250 miljoen die er ligt, de regionale bijdrage zal verdubbelen. Dus € 150 miljoen van de provincie, betekent ook nogmaals € 150 miljoen van het Rijk en dan ligt er al € 550 miljoen klaar om het spoor daadwerkelijk verdiept aan te leggen.
Statenleden luisteren aandachtig…
Tijdens het ontbijt luisterden de aanwezige Statenleden – SP, CDA, VVD en PvdA – aandachtig naar het betoog van Hans Togtema namens Samen voor Vught. Daarbij deed hij een dringend beroep op de Statenleden om niet alleen begrip te tonen voor de Vughtse situatie, maar ook mee te betalen aan de oplossing. Immers, dat de extra goederentreinen nu door Vught komen, is een besluit op verzoek van de provincie geweest. Hierdoor worden de (nog) drukker bevolkte gebieden op de Brabantroute langs Breda en Tilburg ontzien.
Maar (nog) geen toezegging voor geld
Dat plaatste de Statenleden in een lastige positie: de provincie wilde zelf liever de treinen door Den Bosch en Vught naar Eindhoven laten rijden, dan via Breda en Tilburg. Iets wat tijdens sommige Statenleden tijdens het ontbijt pogen te ontkennen. Wij gaan niet over de ligging van het spoor, stelde SP-voorman Nico Heijmans. En beide CDA-Statenleden Els Aarts-Engberts en Conny Kerkhof-Mos verwijzen snel naar de verantwoordelijkheid van het Rijk. Op de vraag van PvdA-Statenlid Stijn Smeulders of het CDA bereid is mee te betalen als het Rijk ook extra financiert, komt geen antwoord.
Druk opvoeren richting juni
Zonder geld van de provincie, geen verdiepte ligging. Zo simpel is het.In dat geval wordt het spoor aangepast conform de minimale wettelijke normen: 10-meter hoge geluidswallen doorkruisen het dorp van noord tot zuid slechts onderbroken door een hooguit twee tunnels onder het spoor (in plaats van vijf huidige spoorwegovergangen). Blijven wijzen naar het Rijk heeft geen enkele zin. In juni moet de provincie besluiten over het eventueel beschikbaar stellen van geld. Nog een ruime maand om een meerderheid ervan te overtuigen dat dat echt noodzakelijk is!
Toine van de Ven