Hooggespannen verwachtingen tijdens de extra raadsvergadering op woensdag 2 december. Kiest de gemeenteraad V3 of V3 Oost verkort voor het spoor? Als enige partij sprak PvdA-GroenLinks zich niet definitief uit. Waarom? Durft de fractie niet? Zijn ze laf? Of weet de partij niet wat ze wil? In onderstaande open brief leggen onze raadsleden hun standpunt uit.
Beste Vughtenaren,
Tijdens de extra raadsvergadering op 2 december 2015 heeft PvdA-GroenLinks als enige fractie geen keuze gemaakt tussen V3 en V3 Oost verkort. Misschien bent u teleurgesteld? Vindt u het laf nog geen keuze te maken? Begrijpt u niet waarom we hiervoor kiezen? Of bent u wellicht zelfs boos? Graag lichten we in deze brief onze keuze toe.
Vught moet bloeden
In maart 2015 besloot de gemeenteraad unaniem de overeenkomst met de provincie en het rijk te tekenen voor een verdiept spoor in Vught. PvdA-GroenLinks heeft toen met tegenzin ingestemd. We schreven toen: ‘Historisch ja, van harte nee’. Want goederentreinen dwars door steden en dorpen te laten rijden is een achterhaald idee. Maar er is over ons besloten. Vught moet bloeden voor een infrastructurele slagader voor Nederland.
Kiezen tussen twee kwaden
Schouder aan schouder hebben Vughtenaren voor een goede inpassing gestreden. Meest optimaal zou een nieuw spoor parallel aan de A2 buiten het dorp zijn. Gevolgd door een verdiept spoor door geheel Vught. Voor beide is niet gekozen. De keuze tussen V3 als V3 Oost verkort is een keuze tussen twee kwaden. Een doekje voor het bloeden. Beter dan niets, maar verre van optimaal. Vele bewoners – vooral in Vught-Noord en -Zuid – ervaren straks alsnog dagelijks de nadelen. Tijdens de bouwperiode, maar ook daarna.
Niet voldaan aan randvoorwaarden
Daarom hebben we in maart unaniem randvoorwaarden gesteld. Een van deze voorwaarden was het bieden van duidelijkheid aan de spoorbewoners. Méér doen dan alleen de wettelijke plicht. Dat vinden wij een morele verplichting. We willen mensen niet tien jaar ‘gevangen’ zetten in hun onverkoopbare woning. We willen onze dorpsgenoten aan het spoor uitzicht bieden. Het zogenaamde ‘maatschappelijk makelen & schakelen’ heeft tot nu toe nog niets opgeleverd. Mooie woorden, maar geen resultaat. Teleurstellend! Daarom hebben wij ervoor gepleit spoorbewoners aan te bieden hun woningen op te kopen. Zo kunnen zij zelf een keuze maken over hun toekomst.
Wat kies je dan?
Rationeel is de V3 variant wellicht de meest logische optie voor Vught op de lange termijn. Langer verdiept, minder geluidsschermen, behoud van de oversteek Repelweg-Molenstraat en minder sloop. Maar wel een tijdelijk noodspoor in de voortuin van vele woningen. Hoe kunnen wij hiervoor kiezen, als we niet weten of we de bewoners echte alternatieven kunnen bieden? Is de keuze voor de lange termijn nog steeds beter, wanneer we op korte termijn vele Vughtenaren in grote financiële en sociale problemen brengen? Is dan de optie V3 Oost verkort, waarin voor vele spoorbewoners die problemen voorkomen of opgelost worden, niet alsnog een betere optie?
Eerst duidelijkheid voor bewoners
Zonder de effecten en alternatieven voor onze spoorbewoners te kunnen overzien, is ons inziens een definitieve keuze maken tussen twee kwaden voorbarig. PvdA-GroenLinks houdt vast aan de eisen die we in maart gesteld hebben. Voor veel mensen die wij gesproken hebben, is duidelijkheid over hoe hen een toekomst geboden kan worden belangrijker dan welke variant het wordt. Onze oproep aan het college dit eerst goed te regelen vond helaas geen gehoor.
Verantwoording afleggen
Natuurlijk staan wij open voor uw vragen of bedenkingen over onze keus. Want voor ons is dit geen gemakkelijke keuze. Was het misschien wel een nog moeilijkere keuze om, tegen de verwachtingen in, niet definitief te kiezen. Maar in ieder geval kunnen wij onszelf iedere ochtend in de spiegel aankijken: “We hebben Vught niet verkocht zonder dat we weten welke prijs daarvoor betaald moet worden.”
Toine van de Ven & Floor Bink
Fractie PvdA-GroenLinks
1 reactie