Op 5 maart besluit de Vughtse gemeenteraad over de bestuursovereenkomst voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Om weloverwogen te kunnen besluiten, organiseerde PvdA-GroenLinks dinsdag 3 februari een zeer goedbezochte open inloop over het thema. Met een breed scala aan reacties, variërend van “teken hier absoluut niet voor” tot “ga onder voorwaarden akkoord”.
Geen gemakkelijk besluit
De fractie worstelt met het voorstel om de bestuursovereenkomst met rijk en provincie te tekenen. Ja, dan krijgt Vught een verdiept spoor vanaf de Loonsebaan tot de Wolfskamerweg. Maar wordt er ook genoeg gedaan voor de bewoners van Vught-Noord en -Zuid? En is het wel reëel om als Vught € 35-45 miljoen bij te dragen aan spoor en N65? Wetende dat Vught een begroting heeft van nog geen € 60 miljoen. Maar tegelijkertijd: wat is het alternatief? De toename van personen- en goederentreinen komt er, of we willen of niet.
Daarom reacties ophalen
Reden om voor de commissie van 12 februari en de raad van 5 maart volop ruimte te geven aan vragen, bedenkingen en suggesties. Zo’n 30 partijleden, omwonenden, belangstellenden en vertegenwoordigers van Samen voor Vught, de klankbordgroep van ProRail en de Fietsersbond maakten hier gebruik van. Met veel complimenten aan PvdA-GroenLinks voor dit initiatief. Bij andere fracties werd schijnbaar minder ruimte ervaren om hierover te spreken en twijfels te uitten.
Waar zijn de voorstanders?
Eigenlijk waren de meeste aanwezigen het erover eens dat het resultaat dat er nu ligt te mager is. Vught krijgt op de rijksinfrastructuur telkens halfbakken oplossingen. Bij de verbreding van de A2, bij de N65 en bij het spoor. De meningen waren wel verdeeld of dit moest leiden tot een stem voor of tegen deze overeenkomst. Samen voor Vught zal bij alle fracties pleiten voor een ‘ja, mits’, waarbij een reeks voorwaarden bij de verdere uitwerking wordt opgesomd. In hoeverre het rijk, de provincie en ProRail daar oor voor hebben is echter onzeker. Duidelijk was wel dat echte voorstanders ontbreken. Er is ook geen enkele reden om zo te juichen over de resultaten, zoals het college en sommige coalitiepartijen doen.
Eerste stap in de trechter…
Formeel besluit de raad 5 maart ‘slechts’ over de lengte van het verdiepte spoor en de gemeentelijke bijdrage van € 16,7 miljoen. Alle vragen over specifieke maatregelen op delen van het spoor, de dekking van de totale investering van Vught, de combinatie spoor en N65 enzovoort vallen daarmee buiten dit besluit. Maar na het nemen van dit besluit is het lastiger om later op zaken terug te komen. Elke verdere zet is een stapje in de trechter naar het eindresultaat, waarbij de beweegruimte steeds smaller wordt. Reden om ons als PvdA-GroenLinks niet te laten beperken tot de formele kaders van dit raadsvoorstel.
Ruimte zoeken
De inbreng van de open inloop is voor de fractie reden om een reeks technische vragen te stellen. Vooral om de ruimte voor keuzes over de invulling binnen de kaders. Welke garanties zijn er voor omwonenden? In hoeverre heeft Vught zelf de regie (nog)? En welke ruimte is er voor wensen en ideeën in het proces tot de afronding in 2024? Hoe de fractie zal stemmen op 5 maart hangt mede af van de antwoorden op deze vragen. Of zoals het aan het einde van de open inloop werd gezegd: “Toen ik binnen kwam wist ik nog niet wat te stemmen, nu ik naar buiten ga ook nog niet. Maar dankzij de input met vele suggesties, vragen en bedenkingen kan ik wel een betere afweging maken.”
Toine van de Ven
Technische vragen PvdA-GroenLinks: klik hier