Donderdag 13 november werd de gemeenteraad bijgepraat over de rijksinfrastructuur (N65 en spoor). Tot onze verbazing met gesloten deuren (maar niet met geheimhouding). Duidelijk werd in ieder geval wel dat Vught nog weinig te juichen heeft.
Lang stil geweest
Bijna een half jaar geleden lieten Vughtenaren massaal van zich horen bij een bezoek van de staatssecretaris en bij een vergadering van provinciale staten om een goede inpassing voor Vught af te dwingen. Het resultaat was dat er geld werd toegezegd door het Rijk en de provincie voor een verdiepte ligging van het spoor. Voor de N65 was al eerder een overeenkomst getekend. En daarna werd het stil…
Bijpraten besloten?
Hoog tijd dus om te horen hoe de stand van zaken is. Zeker omdat in de wandelgangen al berichten te horen waren dat met het beschikbare geld niet het beoogde resultaat bereikt zou kunnen worden. PvdA-GroenLinks was echter verbaasd toen bij binnenkomst in het raadhuis plots bleek dat het een besloten bijeenkomst was. Bezoekers werden aan de deur geweigerd. Onacceptabel zonder onderbouwing vooraf. Uitgangspunt is altijd dat alle inwoners de vergaderingen van de gemeenteraad moeten kunnen bijwonen. Reden voor onze fractie om via twitter de buitenwereld alsnog te informeren vanuit de vergadering.
Te vroeg gejuicht bij N65
De eerste tegenvaller was de N65. De verdiepte ligging was al ingeboekt nadat er zo’n € 100 miljoen bijeen was geraapt voor verbeteringen. De D66-fractie had de champagne al een keer opengetrokken na een raadsvergadering. Maar nu blijkt dat het geld ontoereikend is voor een verdiepte ligging. De gepresenteerde tekeningen laten half-verdiepte viaducten zien en een fietstunnel of -brug bij de Martinilaan. Dat laatste is frappant, omdat juist coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en D66 deze kruising eerder perse niet wilde afsluiten voor autoverkeer. Maar erger is dat tussen de viaducten waarschijnlijk alsnog geluidsschermen zullen verschijnen. Kortom, te vroeg gejuicht!
Onzekerheid bij plannen spoor
Bij het spoor is de planning nog steeds een verdiepte ligging, maar daar zijn nog veel (financiële) onzekerheden. Want bij het verdiepen vanaf de Loonsebaan tot aan de Wolfskamerweg (waar een ongelijke kruising komt), is het beschikbare geld kaderstellend. Oftewel, is het geld eerder op, dan wordt er een korter stuk verdiept. Maar andersom gaat dat niet op. Aanbestedingsvoordelen kunnen niet worden besteed voor een langer verdiept spoor. Er is dus geen ruimte voor extra maatregelen in Vught-Zuid en/of -Noord. Wel moet aan de wettelijke eisen voor geluidsisolatie (aan spoor en/of woningen) worden voldaan. Wat er precies gedaan gaat worden en wat dit betekent voor de directe omgeving van het spoor, moet de komende jaren nog duidelijk worden. De planvorming duurt langer, waardoor het niet in 2020 klaar is maar dan de werkzaamheden starten. In 2024 moet alles dan afgerond zijn.
Hoge kosten voor Vught
De eigen bijdrage van Vught voor dit alles is ruim € 30 miljoen. Zo’n € 11,3 miljoen voor de N65, € 16,7 miljoen voor het spoor en dan nog zeker € 3,3 miljoen voor extra maatregelen rondom het spoor. Maar het is de vraag of dan echt alle kosten in beeld zijn. Gezien de onzekerheden bij de planvorming van het spoor en de tegenvallende resultaten bij de N65 (geen verdiepte ligging), kunnen terecht vraagtekens bij de prijs-kwaliteit verhouding worden gesteld. De kosten voor Vught lopen verder op, maar de kwaliteit van de oplossingen loopt terug.
Informatieavond en inspraak
Op dinsdag 25 november wordt er in Hotel Vught een informatieavond georganiseerd waar de plannen worden toegelicht. Vught zou ook hier massaal moeten opkomen om zich te laten informeren over de stand van zaken. Daarbij worden er ook klankbordgroepen en werkgroepen ingesteld om de vinger aan de pols te houden bij de verdere planvorming. Onze fractie zal in ieder geval het college scherp blijven bevragen op de wenselijkheid van de resultaten. Zeker als begin 2015 ook de plannen voor de hoge Vughtse bijdrage worden besproken.
Toine van de Ven
3 reacties