Eind dit jaar moet een keuze gemaakt worden voor de definitieve aanpak van de N65 bij Vught en Helvoirt. Woensdag 7 oktober 2015 werd de gemeenteraad bijgepraat over nieuwe varianten. Het blijkt zoeken naar de minst slechte oplossing met een ontoereikend budget.
Geen optimale oplossing
De hele discussie over de N65 blijft overschaduwd worden door een valse start. De belofte van een verdiepte ligging uit 2011 bleek niet betaalbaar met de beschikbare € 90 miljoen. Alternatief was het aanleggen van diverse ongelijkvloerse kruisingen met daartussen geluidswallen. Voorstellen hiervoor die in juli gepresenteerd werden bleken echter ook niet haalbaar binnen het budget. Bovendien gingen ze ten kostte van een groot aantal woningen en gebouwen gelegen aan de N65. Reden om in een nieuwe ‘quick scan’ te zoeken naar alternatieven.
Alleen oversteken bij Helvoirtseweg-John F. Kennedylaan
Bij de kruising Helvoirtseweg-John F. Kennedylaan komt de aansluiting op de N65 te vervallen. Er komt wel een ongelijkvloerse kruising, verdiept of halfverdiept, zodat verkeer uit Vught ongestoord de N65 kan oversteken. PvdA-GroenLinks vindt het vervallen een de aansluiting op de N65 geen probleem. Binnen de bebouwde kom geven we de voorkeur aan goede interne verbindingen ter verbetering van de leefbaarheid. Aan de randen van het dorp (zowel west als oost) kan iedereen dan de N65 op en af.
Voorrang voor fiets bij Martinilaan-De Bréautélaan
Bij de kruising Martinilaan-De Bréautélaan zou de aansluiting op de N65 al vervallen ten gunste van een fietstunnel of -brug. De fietsbrug is ook losgelaten. Wel blijkt dat het even duur is om een zogenaamde fietsstraat met auto-te-gast te maken. PvdA-GroenLinks plaatst hier vraagtekens bij. Het is de vraag of dit niet ten kostte gaat van de veiligheid voor het fietsgebruik. Bovendien kunnen auto’s makkelijker een andere route kiezen.
Nieuwe opties bij Boslaan-Vijverbosweg
Bij de kruising Boslaan-Vijverbosweg zijn drie geheel nieuwe varianten gemaakt. De ongelijkvloerse kruising is vanwege te hoge kosten komen te vervallen. Twee varianten behouden de huidige kruising met stoplichten met extra voorsorteerstroken voor het autoverkeer, al dan niet met een fietstunnel. Meest opvallend is het voorstel om de kruising voor autoverkeer te verplaatsen naar het westen (Vught-West), buiten de bebouwde kom. Verkeerstechnisch een mooie oplossing, waarmee auto’s uit de wijk gehaald worden. Maar een nieuwe ‘rondweg’ gaat wel door en/of langs landgoederen (cultuurhistorie) en ecologische hoofdstructuur. PvdA-GroenLinks wil de effecten hiervan eerst duidelijk in beeld hebben.
Nog veel onzekerheid…
Bij elke ‘optimalisatie’ sinds 2011 lijkt het eindresultaat verder van de beoogde verdiepte ligging af te staan. Er zijn zelfs veel gelijkenissen met eerdere voorstellen uit een niet uitgevoerd convenant uit 2006. Waren dat toen nog korte termijnmaatregelen, nu zijn diezelfde voorstellen permanente oplossingen. Ook is het nog steeds de vraag of de varianten uitgevoerd kunnen worden binnen het totale budget. Zeker omdat de gewenste oplossingen bij Helvoirt meer kosten dan de € 10 miljoen die daar beschikbaar zou zijn. Meer geld naar Helvoirt betekent minder voor Vught. PvdA-GroenLinks wil echter vasthouden aan de eerder vastgelegde verdeling: € 10 miljoen voor Helvoirt en € 90 miljoen voor Vught.
Eerst duidelijkheid nodig, dan besluiten
De planning is dat rijk, provincie en gemeenten in december definitieve keuzes maken. Maar het is de vraag of het reëel is om dan te besluiten. Want wanneer kunnen de effecten van de nieuwe varianten zoals Vught-West echt onderzocht zijn, zodat er een weloverwogen besluit genomen kan worden? Zeker omdat de Vughtse raad zich vooraf nog wil uitspreken en daarbij ook inwoners de ruimte moeten krijgen in te spreken. Om dat te halen zou alle informatie er medio november moeten zijn. PvdA-GroenLinks wil in ieder geval niet onder tijdsdruk een besluit nemen op basis van halve informatie en zonder ruimte voor de bevolking om zich uit te spreken.
Toine van de Ven
Ter info: Op 20 oktober worden de resultaten van de uitgevoerde quick scan op een publieksavond gepresenteerd. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente.
1 reactie