In de raadsvergadering van 1 december is de Mobiliteitsvisie tot 2035 vastgesteld. Als je die visie heel kort wil samenvatten dan zijn dat drie punten:
- Geef in de dorpen voorkeur aan de voetgangers en de fietser in een verkeersveilige omgeving;
- Richt een ringwegstructuur in;
- Regel het zo dat het snelverkeer vooral via die ringstructuur wordt afgewerkt.
Voor PvdA-GroenLinks is dat een visie waar we zeer enthousiast over zijn. Uiteindelijk is de visie dan ook met grote meerderheid aangenomen; alleen de fractie van Gemeentebelangen stemde -om mij niet zo duidelijke redenen- tegen.
Graag hadden we gezien dat het faciliteren van het fiets- en voetgangersverkeer nog sterker de nadruk krijgt dan dat dit al het geval is. Je kunt dan denken aan schuilgelegenheden en toiletmogelijkheden op de fietsroutes. Een motie van de PLV hebben we dan ook gesteund maar die kreeg helaas geen meerderheid.
Stap voorwaarts
Er was nog veel discussie over de opzet van de visie zelf. Er is in die visie geen startsituatie weergegeven, noch staat er in hoe dat je tot realisatie kunt komen. Voor beide argumenten is iets te zeggen maar het feit dat we een nieuwe manier van kijken -eerst het langzaam verkeer, dan de rest- hebben is wat ons betreft al een geweldige stap voorwaarts.
Met een visie heb je buiten nog niet zo veel. Het komt nu aan op de realisatie van praktische punten. We rekenen er vast op dat het college nu snel stappen gaat maken, zeker als het gaat om de problemen rondom de ombouw van de N65 en het spoor.