In alle gebiedsvisies voor N65 en spoorwegen, geeft Vught veel aandacht aan lage geluidsschermen en een mooie inpassing. Maar daarbij moeten we onze prioriteiten wel helder hebben. Moet het vooral veel allure hebben voor de voorbijrazende auto’s? Of geven we prioriteit aan de gezondheid van onze inwoners?
Lage geluidsschermen tegen tweedeling
In de gebiedsvisie wordt gewerkt met geluidsschermen van maximaal 1½ meter hoog. Dit moet optisch nog worden verkleint door gebruik te maken van een glooiend talud en beplanting. De lage geluidsschermen worden beargumenteerd vanuit de ambitie om geen hoge muur als tweedeling door Vught te laten lopen. Maar laten we eerlijk zijn: de kans om de N65 als barrière en doorsnijding op te heffen, ging verloren toen werd geaccepteerd dat een verdiepte ligging niet te betalen was.
Mooiste laan van Brabant
Het is verbazend hoeveel aandacht er wordt besteed in de gebiedsvisie aan het aanzicht van de N65 zelf. De N65 als mooiste laan van Brabant, met mooi gemetselde muurtjes, bruggen met aanzien en diverse doorkijkpunten om de schoonheid van Vught te kunnen zien vanaf de weg. Dat is een leuke ambitie in een structuurvisie op hoofdlijnen, maar nu moet deze ambitie worden afgewogen tegen andere belangen. Met hetzelfde geld kan niet alles gerealiseerd worden.
Leefbaarheid in Vught staat voorop!
Dat is allemaal mooi, maar mag niet ten kostte gaan van onze primaire ambities: het verbeteren van de leefbaarheid. Insprekers gaven tijdens de commissievergadering van 2 februari 2017 al nadrukkelijk aan zich daar zorgen over te maken. PvdA-GroenLinks deelt deze zorgen. Voor de oversteekbaarheid zijn al (te veel) concessies gedaan, zoals de extra belasting van de Olmenlaan en het verwijderen van fietsoversteken bij de Boslaan. Laten we geen concessies doen aan de gezondheid van omwonenden, maar zorgen dat geluidsoverlast en fijnstof effectief wordt aangepakt. Dat weegt zwaarder dan een mooie inpassing, zeker voor het langsrazend verkeer op de N65 zelf.
Heldere prioriteiten stellen
PvdA-GroenLinks kon zich dan ook grotendeels aansluiten bij het pleidooi dat ook de fractie van D66 hield voor gezondheid als prioriteit. Waar dat extra kosten met zich meebrengt, kan dat worden betaald door versobering van het beeld vanaf de N65. Daarom hebben beide fracties aangegeven de handen ineen te slaan om met een aanpassing te komen. Zodat de prioriteiten helder zijn voor de verdere invulling in een bestemmingsplan.
Toine van de Ven