Dinsdag 15 februari organiseerde PvdA-GroenLinks een discussieavond over de N65 in het kader van de provinciale verkiezingen. Kandidaten Paul Smeulders (lijsttrekker GroenLinks) en Marieke Tetteroo (PvdA nr. 4) gaven aan wat de PvdA en GroenLinks in de Staten voor Vught kunnen betekenen.
“Het probleem van de N65 is dat de weg continu hoog op de politieke agenda staat en ook vaak op de lijstjes voorkomt, maar steeds op het laatste moment van de lijst verdwijnt”, aldus oud-wethouder Ben Brands (PvdA-GroenLinks). Als het aan Paul Smeulders ligt gaat dat nu veranderen. Hij gaf aan dat GroenLinks de N65 prioriteit wil geven boven de N279 en de ruit bij Eindhoven. In plaats van het geld in extra wegen te steken, wil GroenLinks investeren in beter openbaar vervoer en het oplossen van leefbaarheidsproblemen zoals bij Vught. “Hier kunnen we problemen oplossen, in plaats van nieuwe problemen creëren”, aldus Smeulders.
Voor de PvdA lag dat iets ingewikkelder. Marieke Tetteroo: “Ik wil geen beloftes doen die ik niet waar kan maken”. Ze gaf aan vooral te komen luisteren naar ideeën die in Vught zelf leven én dat Vught continu samen met buurgemeenten moet blijven lobbyen bij de provincie en het rijk. Daarbij moet vooral worden gekeken naar leefbaarheidsproblemen en niet alleen naar economische belangen.
Vanuit het Platform Vught Structureel werd de suggestie gedaan om de weg van het rijk aan de provincie over te dragen en dan snel aan te pakken. Dat is misschien een optie, maar dan moet de provincie nog wel prioriteit bij de N65 leggen én er geld voor beschikbaar stellen. Uiteindelijk draait het om de politieke keuzes van prioriteiten en geld.
Hoe snel de N65 echt aangepakt kan worden hangt ook vooral van die prioritering af. De uitgaven voor infrastructuur van het rijk liggen al tot 2020 vast. Als de regio het zelf kan betalen, dan kan de N65 mogelijk eerder worden aangepakt, maar anders moet er gezorgd worden dat de weg op de lijst komt voor de gelden van na 2020. In dat geval moet Vught volgens Smeulders niet schromen om korte termijn maatregelen te nemen, zoals veilige oversteken voor fietsers. Tetteroo voegde daaraan toe dat er dan meteen een pact gesloten moet worden voor de investeringen op de lange termijn.
Toine van de Ven