Donderdag 5 november vergaderde de Vughtse gemeenteraad over de begroting 2010. Deze werd uiteindelijk aangenomen met 12 tegen 8, inclusief alle amendementen en moties van PvdA-GroenLinks. Bijgevoegd de inbreng van Suzanne van Wiggen in de eerste termijn.
Vanaf de eerste begroting van dit college wordt geroepen dat wij afstevenen op zorgelijke tijden, bij voorkeur wordt dit aangedikt en kunnen we rekenen op een faillissement van deze gemeente.
Begrijpelijk want als je als opponent merkt dat – in tegenstelling tot de periode voor deze coalitie – er wel een fatsoenlijk sociaal beleid gevoerd kan worden én dat de gemeente dan ook nog financieel gezond kan blijven, moet je toch iets roepen, ook al klopt het verhaal dan niet helemaal met de waarheid.
Maar wij doen dus niet aan potverteren en spelen niet voor sinterklaas maar ook we doen ook niet aan gierigheid- of Scrooge-praktijken.
We doen gewoon wat er is afgesproken en zoals dat dus steeds in de begroting terug te vinden is.
Ook dit jaar komt dit college weer met een prima begroting; we komen uiteindelijk geen geld te kort voor de komende 4 jaar ondanks de economische recessie én ondanks de mogelijkheid die vanuit de provincie geboden wordt, dat wel te mogen doen. Een pluim waard.
We komen niets tekort en houden een klein beetje over. Momenteel 32.000 en als de ombuigingsvoorstellen van de coalitie doorgaan, zelfs ruim 120.000.
Met onze ombuigingsvoorstellen komen we tegemoet aan de wens van vele Vughtenaren om niet direct de Ijzeren Man uit het subsidiebudget te schrappen maar af te wachten of een eventuele exploitant succesvol zal zijn én geven we de jongeren het signaal dat hun bijdrage ertoe doet en dat we ervan uitgaan dat zij hun bijdrage ook in de toekomst blijven leveren.
In de begroting komt duidelijk naar voren dat de eerst fase van de verbouwingen van de scholen erop zit. Veel leerlingen kunnen weer naar een fatsoenlijk schoolgebouw. De WMO scoort prima op alle terreinen, de noodzakelijke en dringende inhaalslag van de woningbouw verloopt wat trager dan gehoopt zowel sociaal én vrije sector maar er wordt voortvarend aan gewerkt. Wij willen in principe niet tornen aan het huidige welstandsbeleid maar wachten – gelet op de wijziging in de begroting hierover – de evaluatie hierover begin volgend jaar even af.
Het grondbedrijf dat ervoor is opgericht om grond te leveren voor de uitvoering van de woonvisie, kan geld opleveren. Dat is meer als er grond wordt verkocht voor dure koopwoningen en is dus minder als er grond wordt verkocht voor sociale woningbouw. Wij vinden het zo belangrijk dat er meer sociale woningen worden gebouwd, dat wij de afweging tussen het maatschappelijk belang en het economische belang hebben laten vallen in het voordeel van de mensen die al jarenlang op zoek zijn naar een betaalbare woning – en dat zal u niet verbazen.
Met ingang van 1 januari is er weer een milieustraat, beter ingericht als de oude met meer afvalstromen zodat het restafval – de duurste soort in zijn verwerking – weer minder kan worden. We gaan ervan uit dat uiteindelijk dit wel zijn vertaling gaat krijgen want afval verwerken wordt gewoon steeds duurder; de stijging kun je beperken door zo goed mogelijk te scheiden waardoor sommige afval weer verwerkt wordt als grondstof voor andere producten.
In 2011 loopt het contract af met Essent voor de afvalverwerking van de groene bakken. Dat was een langdurig maar vooral bijzonder duur contract. Zijn er al stappen ondernomen hoe we de GFT straks beter en goedkoper kunnen verwerken?
Er is het komende jaar veel en terecht aandacht voor de jongeren, de medioren en de senioren in Vught. Kortom: beleidsmatig en financieel komt iedereen in Vught wel tot zijn recht. Zelfs een economische recessie kan Vught niet echt aan het wankelen brengen. We moeten wel bedachtzaam zijn maar moeten we dat eigenlijk niet altijd?
Onze fractie wil graag aandacht vragen voor een van de grote vraagstukken van Vught: de vele infrastructurele doorsnijdingen.
Het tempo van de verbetering van de fietspaden zou wat ons betreft echt nog wel omhoog mogen; wat moeten we toch doen om de wethouder in de versnelling te krijgen?
Voor de N65 werd volgens de concernplanning in oktober duidelijkheid over het bestemmingsplan verwacht. Wanneer komt eindelijk die duidelijkheid? Onze fractie wacht er met smart op
Hoe staat het met de plannen rondom de onderdoorgang van de Loonse Baan? Onze fractie hecht veel waarde aan de aanleg hiervan.
Onze fractie heeft begin september het college vragen gesteld naar aanleiding van het vreselijke treinongeluk in Italië eind juni van dit jaar. Wij vroegen ons af of het college zich realiseerde dat een dergelijk ongeluk ook in Vught kan gebeuren, dat de gevolgen het menselijk voorstellingsvermogen wel te boven gaat en wat het college eraan doet om de kansen hierop zo klein mogelijk te maken. Uit de beantwoording blijkt dat bij Pro Rail een onderzoek gaande is naar een nieuwe goederenroute waarbij Vught niet ontlast maar juist extra belast gaat worden.
Het nauwlettend volgen zoals het college aangeeft, is naar onze mening echt een te magere inzet. Wij verwachten van het college een meer daadkrachtige houding en willen graag weten hoe het college zich hier tegenover gaat opstellen.
Verder heeft onze fractie ook nog gevraagd naar het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg en het antwoord daarop luidde: Rijkswaterstaat is de eigenaar en beheerder van deze gegevens, wij hebben ze niet… U bent toch met mij eens dat dit wel een bijzonder magere beantwoording is van een serieuze vraag. Wanneer gaat u over die gegevens beschikken?
Ik sluit mijn betoog af met een pleidooi, verwoord in een motie van de fractie PvdA-GroenLinks over het hoofdstuk economische zaken. Aangezien de motie voor zichzelf spreekt, zal ik – gelet op de tijd – de motie voorlezen.
Motie behorend bij de Programmabegroting 2010
Betreft: hoofdstuk 6 Economische zaken
Aanleiding
Tijdens de bestudering van hoofdstuk 6 van de Programmabegroting over Economische zaken viel ons op dat al jarenlang de volgende tekst ter inleiding op dit hoofdstuk wordt gepresenteerd:
1. Omschrijving
Het programma omvat het formuleren en uitvoeren van economisch beleid, het mogelijk maken en begeleiden van markten, braderieën en andere vormen van ambulante handel en activiteiten in verband met evenementen zoals het Oranjefeest, eeuwfeest, bevrijdingsfeest, kermis en handel.
Onze fractie stoort zich – zoals bekend – nog wel eens aan achterhaalde informatie, vreemd geformuleerde teksten die daardoor op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden en dus voor verwarring kunnen zorgen.
Als het gaat om de term economie:
Economie is een sociale wetenschap die zich bezighoudt met de voortbrenging en verdeling van schaarse goederen en diensten. Analoog aan andere sociale wetenschappen, houdt de economische wetenschap zich niet alleen bezig met de vraag hoe de economie werkt, maar – in de politieke economie – ook met hoe bepaalde wenselijke situaties kunnen worden bereikt. De economische wetenschap die de nationale economie bestudeert wordt ook wel staathuishoudkunde genoemd.
Overwegingen:
– dat de term economische zaken toch meer gerelateerd is aan staatshuishouding
– dat de term economische zaken geen relatie heeft met evenementen
– dat de term economische zaken geen relatie heeft met feesten
– een feest zoals het Oranjefeest, eeuwfeest enz. toch moeilijk te vatten is onder de verdeling van schaarse goederen
– dat de term eeuwfeest zelfs een decennium al niet van toepassing is
Roept het college op
– de afdeling Economische zaken op te heffen
– en een afdeling Feestelijke zaken op te richten
dan wel
– de raad in december 2010 te informeren over een herformulering van de omschrijving van het programma
En gaat over tot de orde van de dag.
Voorzitter wij verwachten van de wethouder Feestelijke Zaken dat hij deze portefeuille de gepaste aandacht en zwaarte geeft. Feestelijke Zaken zou wat ons betreft dan ook facetbeleid moeten zijn en zoals dat alle vormen van facetbeleid betreft, over alle programma’s heen moeten gaan.
En gelet op onze eerste opmerkingen dat wij niet voor sinterklaas willen spelen, zijn wij wel van mening dat met het oog op het eerste volksfeest de wethouder feestelijke zaken zich qua kleding en verdere outfit aan zou moeten passen; wij willen hem hierbij geheel passend bij deze motie dan ook overhandigen – de pet van zwarte piet, nepgeld en strooigoed