Trillingsnormen die niet gehaald worden, mogelijk ongezonde geluidspieken en overschreden plafonds voor risico’s. De recentste presentatie over de aanpassingen aan het spoor schetst geen mooi beeld voor omwonenden. Een onacceptabel beeld volgens PvdA-GroenLinks.
Presentatie geluid, trillingen en gevaarlijke stoffen
Begin 2018 verschijnt de Milieu Effect Rapportage (MER) naar alle ingrepen aan het spoor. Daar is dan inspraak op mogelijk. In voorbereiding werden nu presentaties gehouden om specifiek de onderdelen geluid, trillingen en gevaarlijke stoffen alvast toe te lichten. Donderdag 16 november voor de gemeenteraad en vervolgens op twee publieksavonden op 20 en 21 november.
Geluid: gemiddelden versus pieken
Voor het geluid zijn aan weerszijden van het spoor berekeningen gedaan voor de overlast. ProRail geeft aan dat op enkele plekken de norm van 65 dB wordt overschreden en dat extra maatregelen zoals rubberen blokken en geluidsschermen genomen worden. Dat geldt onder andere voor Vught-Noord en -Zuid. Daarmee zouden het geluid onder de landelijke norm blijven. Verraderlijk daarbij is wel dat het hier gaat om gemiddelde berekeningen. Er kunnen nog steeds treinen passeren die ver boven de norm uitkomen als piekmetingen. En zoals bewoners terecht opmerken: daar wordt je dan alsnog wakker van als zo’n goederentrein ‘s nachts passeert.
Trillingen: geen maatregelen, want te duur?!
De extra treinbewegingen én de rails die op sommige plekken dichter bij woningen komen, zorgen ook voor extra overlast voor trillingen. Daarvoor is landelijk ook een norm vastgesteld die gehaald zou moeten worden. Hier zijn ook effectieve maatregelen voor mogelijk, maar deze zijn te duur (meer dan € 47.000,- per woning die er voordeel van heeft). En dan staat de landelijke regel toe dat er dan helemaal niks gedaan hoeft te worden! Onacceptabel! Zo’n 236 woningen komen daarmee in de zeer hinderlijke tot zeer ernstige hinder, zonder dat er één maatregel genomen hoeft te worden. Het is niet uit te leggen dat er niet minimaal moet worden voorkomen dat er meer overlast ontstaat dan in de huidige situatie.
Gevaarlijke stoffen: onbegrijpelijk plafond
Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn landelijk veel regels opgesteld in het basisnet. Daarmee zouden risico’s moeten worden teruggebracht naar een kans kleiner dan één op een miljoen. Maar wat dan wel raar is, is dat er voor het stuk tussen Vught en Boxtel naast deze veiligheidsnorm een plafond van 0 vervoersbewegingen zou zijn vastgesteld. En dat daar ondanks dit plafond toch gevaarlijke stoffen vervoert mogen worden. Zeker omdat overschrijdingen van de plafonds pas achteraf worden getoetst, als de vervoersbewegingen al zijn geweest.
Overlast van het tijdelijk spoor
Al de bovenstaande informatie gaat over de uiteindelijke situatie na 2026. Extra pijnlijk voor bewoners aan de westzijde van het spoor is dat voor het tijdelijke spoor veel van deze normen niet gelden. Maar een spoor dat er zeker 5 jaar ligt, is moeilijk een acceptabel tijdelijke situatie te noemen. Het is dan ook terecht dat omwonenden op de bijeenkomsten vragen stelden over hun leefbaarheid tijdens de bouwperiode.
Opnieuw handen ineen slaan als gemeenteraad
Deze nieuwe informatie moet aanleiding zijn om vanuit de gemeente als mede-opdrachtgever aan de bel te trekken. ProRail voert ‘slechts’ de opdracht uit die zij krijgt. Om deze te wijzigen moeten de gezamenlijke opdrachtgevers hier een andere opdracht voor geven. Zeker voor de trillingen is het onacceptabel dat er helemaal niks gedaan hoeft te worden. Het zou goed zijn als de gemeenteraad zich hier nadrukkelijk over zou uitspreken in een gezamenlijke motie. Dat moet de wethouder steunen bij de gesprekken met de andere opdrachtgevers.
Toine van de Ven
Ik deel de bezorgdheid van de fractie van de PvdA/GroenLinks van harte. Met name de zorg voor extra overlast van trillingen voor huizen in de directe nabijheid van woningen, zeer zeker ook in Vught Zuid. Aandringen op een gezamenlijke motie van de gemeenteraad is van cruciaal belang.
Hoi Gerard,
Dank voor je reactie. Tijdens de laatste raadsvergadering is zo’n motie unaniem aangenomen. Dit moet ons sterken in de gesprekken met provincie en Rijk. Want geen enkele maatregelen tegen trillingen is echt onacceptabel!
Groeten,
Toine