Alle eerdere raadsbesluiten en toezeggingen worden gemakshalve even vergeten of selectief gelezen. Het autoluw maken van het Marktveld moet doorgaan. Zelfs met een halfslachtig plan en een slechte verkeersafwikkeling…
Autoluw: ja graag!
Eerder schreef ik al dat PvdA-GroenLinks een groot voorstander is van het autoluw maken van grote delen van het centrum. Het liefste het gehele gebied van Marktveld, via Heuvel tot en met de Raadhuisstraat. Parkeren kan aan de randen van het centrum, zodat daarbinnen alle ruimte is om ongestoord te verblijven, te winkelen en te recreëren. Dat zou in onze ogen een grote verbetering zijn voor het Vughtse centrum.
Proef met klein stukje Marktveld
Nu ligt er een voorstel een klein stukje van het Marktveld – daar waar de horeca zich concentreert – een half jaar autoluw te maken. Dat is een interessante eerste stap. Maar, niet door het verkeer af te wikkelen door kleine straten met amper een stoep zoals de Schoolstraat en de Torenstraat. PvdA-GroenLinks is bang dat dit juist afbreuk doet aan het draagvlak voor de gewenste verdere uitbreiding van het autoluwe gebied.
College winkelt selectief in raadsbesluiten
In 2009 heeft de gemeenteraad de Structuurvisie Centrum Vught 2010 aangenomen. Hierin is de wens voor het autoluw maken van de openbare ruimte tussen Maurickplein en Marktveld opgenomen. Maar tevens dat parkeren op pleinen en open ruimten ongewenst is (pag. 39). De parkeerplekken op deze pleinen dienen te worden opgeheven. In de commissie refereerde wethouder Peter Pennings (Gemeentebelangen) gemakshalve wel aan de eerste opdracht van de raad, maar ‘vergat’ even ook het tweede te noemen. Ook in de meer recente Structuurvisie Vught 2013 is te lezen dat het parkeren op het Marktveld moet verdwijnen (pag. 55). Dus niet dat deze in stand dient te blijven, zoals de VVD beweert.
College onbetrouwbaar bij eerdere toezeggingen
Maar ook toezeggingen aan inwoners worden snel vergeten. In mei 2013 zegt het college in reactie op een zienswijze nog toe dat de Schoolstraat en Torenstraat alleen voor bestemmingsverkeer is en dat het autoluwe centrum pas start na realisatie van Centrumplan Oost. De parkeerplaatsen op het Marktveld komen dan te vervallen. Tijdens de raadsvergadering verdraaide wethouder Pennings deze toezegging. Geen bestemmingsverkeer moet worden gelezen als geen vrachtwagens. Al het andere (sluip)verkeer is van harte welkom voor het college.
VVD en D66 slikken commentaar in
Tijdens de commissie Ruimte werden de bezwaren van PvdA-GroenLinks tegen het huidige plan van het college nog breed gedragen. Alleen Gemeentebelangen stond onvoorwaardelijk achter hun wethouder. VVD en D66 spraken zich toen wel uit tegen de ongewenste effecten van dit plan. Twee weken later waren beide fracties om. “Het blijft vervelend, maar als proef toch wel zeer goed om te doen. En het is toch maar een half jaar per jaar…”
Helaas…..
De motie waarin PvdA-GroenLinks – gesteund door het CDA – opriep het huidige plan niet uit te voeren, werd door een ruime meerderheid weggestemd. Een afgezwakt compromis van de SP werd eveneens weggestemd. Toch zouden fracties er goed aan doen zich te beraden… Waarom stellen we nog structuurvisies vast, als het college er vervolgens selectief in mag kiezen wat ze wel en wat ze niet wil uitvoeren? Dat zou voor elke fractie – ongeacht of je een plan wel of niet steunt – reden moeten zijn om zich eens goed achter de oren te krabben.
Toine van de Ven