Op verzoek van D66 en PvdA-GroenLinks is de raadsinformatiebrief ‘Stand van zaken plan van aanpak korte termijnmaatregelen N65’ besproken in de commissievergadering van 30 mei. Die korte termijnmaatregelen moeten zorgen voor het verhogen van de veiligheid en leefbaarheid rondom de N65. Dit plan van aanpak is opgesteld naar aanleiding van een in januari aangenomen motie. Die is ingediend vanwege het voorlopig niet doorgaan van de ombouw van de N65 met een verdiepte ligging.
Belangrijke onderwerp
PvdA-GroenLinks vond het onderwerp van een dermate groot belang dat we daar in de raad opinierend over wilden discussieren met de raadsfracties en het college. In de commissie volgde een constructieve en levendige discussie. De raad heeft de wethouder een aantal zaken meegegeven om in te brengen in de stuurgroep N65. In deze stuurgroep zijn ook de provincie en rijkswaterstaat vertegenwoordigd.
Snelheidsbeperking
Naast de voorgestelde maatregelen heeft PvdA-Groenlinks gevraagd ook te kijken naar de mogelijkheden voor snelheidsbeperking buiten de bebouwde kom. Liefst op het gehele traject, maar als dat niet mogelijk is in ieder geval bij de verkeerslichten. Hierbij valt te denken aan het aanleggen van verhoogde plateaus bij de verkeerslichten. Daarmee dwing je het verkeer fysiek om langzamer te rijden. Dit kan ook een mitigerende maatregel zijn voor het voorstel om in de bebouwde kom de snelheid op de N65 naar 50 km te verlagen.
Behoud van bomen
Wat ons betreft moet het uitgangspunt voor de bermbeveiliging het behoud van bomen zijn in plaats van nader onderzoek naar het beperken en compenseren van kap.
Verder willen we dat opnieuw beoordeeld wordt of de verdiepte ligging bij Helvoirt alvast niet gerealiseerd kan worden vooruitlopend op de gehele ombouw.
Voor het plan van aanpak zal binnenkort een uitgebreid participatieproject gestart worden om belanghebbenden, deskundigen en andere stakeholders de kans te geven om mee te denken over de voorgestelde maatregelen en om andere maatregelen in te brengen.