Joepie! Vught haalt miljoenen van de provincie en het Rijk binnen voor het spoor. Een doorbraak in het dossier. De verdiepte ligging lijkt nu definitief. Maar ’t Stoffertje* is minder blij…
Wie had het enkele maanden geleden nog durven hopen: de verdiepte ligging van het spoor in Vught komt er! Met circa € 250 miljoen extra lijkt niets de realisatie nog in de weg te staan. Dus geen ‘Berlijnse muur’ van geluidswallen door Vught. “Vught is bijzonder blij met dit resultaat”, zo schrijft de gemeente in een persbericht. “Het is de kroon op jarenlange inspanningen van bewoners en gemeente.”
Maar is ‘bijzonder blij’ wel de juiste reactie? Stel je voor: iemand komt je vertellen dat er een kabel door je tuin komt te liggen. Da’s vervelend! Het is niet mooi, het ligt in de weg en je kunt erover struikelen… Maar het is wel echt noodzakelijk. En na veel onderhandelen heb je geluk: de kabel komt half onder de grond te liggen, maar dan moet je zelf ook flink in de buidel tasten. Goede deal?!
Waarschijnlijk geen goede vergelijking zo’n kabel met een spoorlijn, maar het eindresultaat is hetzelfde. Want anderen (provincie en Rijk) zadelen ons op met veel meer personen- en goederentreinen en wij staan te juichen omdat we ze in een deel van Vught niet zullen zien (horen en voelen wellicht nog wel).
Ooit stak Vught in met een duidelijke boodschap: deze extra belasting van ons dorp dat wordt gevierendeeld door spoorwegen, N65 en A2 is onacceptabel! Het gehele spoor in Vught moest verdiept. Dus van de Postweg tot voorbij Klein Brabant. En zonder eigen bijdrage, want het gaat om een Rijksprobleem en daarnaast betalen we ook al € 10 miljoen voor de N65.
Maar steeds wordt een stapje terug gedaan. Uiteindelijk ging Vught voor de ondergrens: V3+ (verdiept van Postweg tot Wolfskamerweg) en een eigen bijdrage van € 10 miljoen door de gemeente. Met minder zouden we geen genoegen nemen. En toch duiken we eronder. Te weinig verdiept en te veel eigen bijdrage voor Vught zelf. En nu zijn we ‘bijzonder blij’ volgens de gemeente. Kortom, Vught-Noord is voor € 50 miljoen verpatst en Klein-Brabant voor € 200 miljoen (de geschatte kosten voor een verdiepte ligging voor deze delen van Vught).
Laat me helder zijn: ja, elk stuk verdiepte aanleg van het spoor is een verbetering van de leefbaarheid in Vught. Maar moeten we nu hard staan juichen dat provincie en Rijk inzien dat ze anders ons dorp overbelasten en onleefbaar maken?
Wie enkele maanden geleden nog durfde te hopen dat de verdiepte ligging er zou komen, komt van een koude kermis thuis. De verdieping komt in het centrum, de ‘Berlijnse muur’ verrijst alsnog in Vught-Noord én Vught-Zuid… Gefeliciteerd allemaal!
‘t Stoffertje
* ’t Stoffertje is een pseudoniem voor verschillende columnisten van binnen en buiten PvdA-GroenLinks. In de column wordt een actueel Vughts politiek item op ludieke wijze op de hak genomen. De columns vertegenwoordigen niet noodzakelijk de mening van PvdA-GroenLinks. Zo worden we ook graag zelf op de hak genomen door ‘t Stoffertje.
Helemaal eens. Het is te gek van woorden dat hogere bestuurslagen over onze leefbaarheid beslissen, terwijl ze het gemakkelijk volledig laten afweten als het in voorkomende gevallen om noodzakelijke sturing in de organisatie gaat onder het mom beslissingen dichterbij de burger te laten vallen.