PvdA-GroenLinks is blij dat na de vele beloften de afgelopen acht jaar dat er bijna overeenstemming zou zijn over het centrum, er nu eindelijk een plan ligt voor centrumplan Oost (de huidige Marktveldpassage). Het plan ziet er mooi uit en sluit aan bij het andere deel van het centrum. Maar.. is het niet raar om vrachtwagens dwars tussen door het nieuwe centrum te laten rijden? Om van de Raadhuisstraat die het centrumplan West (Vughtse Hart met de Jumbo) en Centrumplan Oost een aanvoerroute te maken in plaats van een voetgangersgebied? PvdA-GroenLinks vindt van wel. Zeker omdat alternatieven onvoldoende onderbouwt zijn afgeserveerd.
Vrachtwagens dwars door de winkelstraat
Toen de gemeenteraad op 23 maart 2017 werd geïnformeerd over de plannen voor het centrumplan Oost, was iedereen verheugd dat er eindelijk een doorbraak was. De fractie was echter verbaasd door de gekozen verkeersontsluiting voor de bevoorrading van de Albert Heijn. Het magazijn zou worden verplaatst naar de achterzijde bij het huidige parkeerterrein naar de winkel van Blokker. Vrachtwagens zouden via de Raadhuisstraat en de Ploegstraat rijden en achterwaarts tussen het winkelend publiek door deze binnenplaats op moeten rijden. PvdA-GroenLinks heeft daar destijds ook meteen mondelinge vragen over gesteld, maar er is nooit meer een schriftelijke onderbouwing of nadere toelichting voor deze keuze gekomen. Daarom heeft de fractie tijdens de raadsvergadering van 6 juli nadrukkelijk gevraagd inzicht te krijgen in de onderbouwing en de alternatieven. In zijn beantwoording liet wethouder Pennings het voorkomen of er vele alternatieven waren onderzocht, maar bij doorvragen bleken dat er maar twee. En schriftelijke informatie wilde hij niet verstrekken.
Wat zijn de alternatieven?
PvdA-GroenLinks hecht veel waarde aan de ontwikkeling van het centrum. De ambitie is een aantrekkelijk winkelgebied te creëren met terrasjes en winkeltjes, waar mensen niet alleen boodschappen willen doen maar ook willen verblijven. Voor PvdA-GroenLinks hoort daar een autoluwe/-vrije Raadhuisstraat bij, ingericht als voetgangersgebied. Dat juist deze straat wordt gekozen om alle vrachtwagens voor de Albert Heijn door te laten rijden, bovenop de vrachtwagens van de Jumbo en natuurlijk ook de noodzakelijke bevoorrading van de winkels die in deze straat liggen, is voor de fractie onbegrijpelijk. Bovendien is het achteruit rijden met vrachtwagens tussen De Heuvel en de huidige Marktveldpassage geen veilige oplossing. Reden voor ons om wel te willen weten wat de alternatieven zijn en waarom toch voor deze oplossing is gekozen. De fractie heeft daarom uitgebreide schriftelijke vragen gesteld om deze informatie toch te krijgen.
Drie varianten
Uit de beantwoording blijkt dat er wel degelijk drie varianten zijn voor de bevoorrading. Naast bevoorrading via het huidige parkeerterrein naast de winkel van Blokker, zijn handhaving van de huidige situatie met bevoorrading via het parkeerterrein Ploegveld (bij Albert Heijn dus) of het maken van een nieuwe route via deze parkeervoorziening ook twee opties. Belangrijkste redenen om daarvan af te zien zijn voor het college de ambitie om de parkeerplaats in te richten als verblijfsgebied en dat er al een bestaande en openbare weg ligt naar het parkeerterrein naast Blokker. Gek genoeg vindt het college het onveiliger om vrachtwagens langs een parkeerterrein te leiden, dan om dezelfde vrachtwagens tussen het winkelend publiek door te laten rijden. Onze fractie lijkt juist het omgekeerde waar. Dat er extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn geeft wel aan dat de veiligheid nog onvoldoende is geborgd. Het argument van een verblijfsgebied is voor ons onvoldoende onderbouwd. Dan denken we eerder aan een plein met bomen en bankjes, geen parkeerplaats met rijen geparkeerde en in- en uitrijdende auto’s.
Ruimte voor omwonenden en belanghebbenden.
PvdA-GroenLinks heeft ook gevraagd naar de positie van omwonenden en belanghebbenden. Zo hebben de Vereniging van Eigenaren van het Vughtse Hart en bewoners van het Ploegveld de raad al geschreven met bedenkingen bij onderdelen van het plan. Maar er lijkt geen enkele ruimte te zijn om hier het plan nog op aan te passen. Niet vooraf bij de ontwikkeling en niet nu bij de uitvoering. Alleen kleinere wensen die passen binnen de gekozen oplossing zijn welkom. Bovendien blijken ook ondernemers die langs de toekomstige bevoorradingsroute gevestigd zijn negatief verrast. Het gaat daarbij om het rijtje tegenover DePetrus, waar straks de vrachtwagen strak langs achterwaarts moet insteken. Zowel de ontwikkelaar als de gemeente zou er verstandig aan doen om deze partijen te betrekken bij de verdere ontwikkeling en eventuele keuzes over de bevoorrading. Mits er ook echt ruimte is om het plan (op onderdelen) te heroverwegen en mogelijk te herzien.
Autoluwe/-vrije Raadhuisstraat
PvdA-GroenLinks is en blijft een voorstander van het autoluw inrichten van het centrum. Dat betekent dat we afspraken willen maken over bevoorrading in de ochtenden en de verbinding tussen het oostelijk en westelijk deel van het centrum willen inrichten als voetgangersgebied. Parkeervoorzieningen voor auto’s in het centrum worden verwijderd en vervangen door betere en meer fietsvoorzieningen. Het centrum blijft ook per auto bereikbaar, maar dan aan de randen zoals op het parkeerterrein bij de Albert Heijn en de parkeergarage bij de Jumbo. In plaats van nu kiezen voor extra vrachtwagens door de Raadhuisstraat, wil PvdA-GroenLinks juist kijken hoe deze verkeersstromen anders geleid zouden kunnen worden. Ook voor de Jumbo zou het interessant zijn om te bekijken of er een andere route gevonden kan worden, bijvoorbeeld via de kruising Secretaris van Rooijstraat-Elisabethstraat, zodat het centrum gemeden kan worden. De toekomstige herinrichting van het huidige Gebouw Rozenoord zou daar juist extra mogelijkheden voor kunnen bieden. Dat geeft naar onze mening pas echt een impuls aan de beoogde aantrekkelijkheid en levendigheid van het Vughtse centrum.
Toine van de Ven