In de commissievergadering van 30 januari was het verleggen van de komgrens bij de N65 aan de orde. De N65 valt nu binnen de bebouwde kom en om het mogelijk te maken dat het bestemmingsplan gewijzigd kan worden is een wijziging van die komgrens noodzakelijk. Het bestemmingsplan moet gewijzigd worden om de ombouw van de N65 mogelijk te maken.
Wijziging maximum snelheid ná ombouw N65
Nu is de maximum snelheid op de N65 grotendeels 70 km/uur. Doordat de weg buiten de bebouwde kom komt te liggen is het in principe mogelijk die snelheid naar 80 km/uur te verhogen. Rijkswaterstaat heeft dan die mogelijkheid. Er is echter geen enkele reden waarom zij dat zouden doen; het idee is immers om die snelheid pas mogelijk te maken als de ombouw gereed is. Daarnaast meldde de wethouder dat een aanpassing van de maximum snelheid een aangelegenheid is van de stuurgroep N65 waar de gemeente aan tafel zit. Alles overziend hebben wij het idee dat het voorstel nu goed kan; noodzakelijk voor de bestemmingsplan procedure en passend in het hele proces om te komen tot de realisatie van de nieuwe N65
Oppositie ziet het anders
De oppositie had echter een andere mening. Het CDA vindt het “ontijdig” en vroeg aan de wethouder “zwart op wit de notulen” waaruit zou blijken dat de stuurgroep in charge is. De SP betrok de stelling dat de laatste ontwikkelingen nationaal (problemen bij Justitie en Veiligheid) aanleiding zijn om in het geheel geen vertrouwen meer te hebben in de Rijksoverheid. D66 tenslotte meldde dat de rapportage van TNO te beperkt was en dat er ook ander onderzoek is als het gaat om de CO2 en stikstofvervuiling. Ik vind dat ze daarmee aansluiten bij de opvatting dat wetenschap ook maar een mening is. Erg enthousiast kon ik over die bijdragen niet worden
Gevolg: veel discussie over iets dat op termijn toch moet en waar de risico’s zo ongeveer nul van zijn. Om in Brexit-tijd te spreken: “a lot about nothing” of, zo u wilt, veel gedoe en weinig wol. Het komt op 6 februari nog in de gemeenteraad aan de orde.