In de raad van 24 oktober werd de aanpassing van het Verkeer- en Vervoersplan (VVP) besproken in de raad. PvdA-GroenLinks vroeg daarbij in een motie aandacht voor knelpunten in het fietsnetwerk. Een motie die om tal van redenen geen steun kreeg.
PvdA-GroenLinks: voorrang voor de fiets
Het standpunt van de fractie ten opzichte van het VVP is duidelijk. PvdA-GroenLinks pleit voor het ontvlechten van het auto- en het fietsverkeer in Vught. Aandacht voor de fiets is een belangrijk punt voor PvdA-GroenLinks. Deze aandacht vertaalt zich in een goede fietsstructuur in onze gemeente. We willen dat de infrastructuur in Vught zo is ingericht dat mensen worden verleid om korte afstanden met de fiets doen. Het centrum moet wat ons betreft met de fiets goed bereikbaar zijn en de fietsroutes mogen dóór het centrum lopen. We vinden dat de fiets voorrang moet hebben, automobilisten kunnen best wel eens een stukje omrijden.
Aandacht voor knelpunten fietsnetwerk
Het college geeft in het raadsvoorstel aan dat het realiseren van ontbrekende schakels en het op gewenst kwaliteitsniveau brengen van het fietsnetwerk binnen de looptijd van dit VVP niet lukt. Reden voor PvdA-GroenLinks om in een motie te vragen om te bekijken of knelpunten in het fietsnetwerk eerder aangepakt kunnen worden. Dit door de volgorde in het Meerjarenuitvoeringsplan Openbare Ruimte (MOR) aan te passen. Hierbij wil de fractie de bestaande koppeling tussen aanpak riolering én wegen in stand houden. Specifiek noemt de fractie als knelpunten de Taalstraat (tussen Helvoirtseweg en Viaduct N65), de Boxtelseweg (tussen Dr. Hillenlaan en Glorieuxlaan) en de Martinilaan.
4 manieren om de motie niet te steunen
Alle aanwezige fracties stemden uiteindelijk tegen de motie.
- Het CDA is tegen de motie, omdat ze tegen het voorstel stemmen, want het is een voorstel bestaande uit 5 documenten, opgesteld dor een extern bureau (en het college heeft niet eens de moeite genomen om er een nietje door te slaan.
- De VVD is eigenlijk sowieso tegen, want misschien komen er wel obstakels bij op de openbare weg die een ongestoord rijgedrag met de auto kunnen bemoeilijken (zoals drempels, rotondes en bushaltes).
- GB is tegen, omdat ze tegen zijn.
- D66 is tegen, omdat de koppeling tussen MOR en VVP niet verbroken mag worden én omdat enkele prioriteiten uit het uitvoeringsprogramma VVP toch al ergens in de komende jaren in het MOR op de rol staan.
…. en het college ontraadt de motie, omdat ze zich niet kunnen vinden in de gebruikte term `schrijnende situaties`.
Teleurstellend
Geen van deze redenen gaat echt in op de achterliggende gedachte van PvdA-GroenLinks: pak de knelpunten waar mogelijk eerder aan! Daar kun je het toch eigenlijk niet mee oneens zijn.
Eric Dammingh
Zie hier de ingediende motie: Verworpen motie PvdA-GroenLinks