Tijdens de commissie Ruimte op 3 oktober werd een aanpassing van het Verkeer- en vervoersplan (VVP) besproken. PvdA-GroenLinks vraagt daarbij aandacht voor de fietser. Niet om auto’s te pesten, maar om fietsen (voor korte afstanden) te stimuleren.
Voorrang voor de fietser
PvdA-GroenLinks pleit voor het ontvlechten van het auto- en het fietsverkeer in Vught. Aandacht voor de fiets is een belangrijk punt voor PvdA-GroenLinks. Deze aandacht vertaalt zich in een goede fietsstructuur in onze gemeente. We willen dat de infrastructuur in Vught zo is ingericht dat mensen worden verleid om korte afstanden met de fiets doen. Het centrum moet wat ons betreft met de fiets goed bereikbaar zijn en de fietsroutes mogen dóór het centrum lopen. We vinden dat de fiets voorrang moet hebben, automobilisten kunnen best wel eens een stukje omrijden. Hierin verschillen we van de VVD, die vindt dat de auto te allen tijde moet kunnen doorrijden zonder al te veel obstakels op de weg, zoals rotondes of bushaltes.
Ook oog voor recreatief fietsen
Ongeveer de helft van het fietsgebruik is recreatief, dus wij vinden dat er in het VVP aandacht moet worden gegeven aan recreatieve fietsroutes, het knooppuntennetwerk moet aansluiten op de fietsroutes in de gemeente Vught. In het VVP wordt met geen woord gerept over een recreatief fietsroutenet.
Meer sturing gevraagd in de uitvoering van het VVP
In het VVP staan veel maatregelen, die ook wij als PvdA-GroenLinks ondersteunen (zoals andere inrichting van verschillende straten in Vught en het realiseren van een fietsnetwerk). Het college van Burgemeester en Wethouders geeft aan dat de uitvoering van de maatregelen uit het VVP (in verband met de kosten) afhankelijk is van het meerjaren uitvoeringsprogramma Openbare Ruimte (MOR). Wij vinden dat de ambities die in het VVP zijn opgenomen ook serieus moeten worden genomen. Het is – wat ons betreft – te makkelijk om de hele uitvoering van het VVP volledig afhankelijk te maken van de plannen van de MOR.
Ook aandacht voor risico’s van vervoer gevaarlijke stoffen
Het vervoer van gevaarlijke stoffen zal toenemen de komende jaren. De plannen in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor geven aan dat het aantal goederentreinen dat door Vught zal gaan rijden ongeveer zal vertienvoudigen. Ook het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor (en natuurlijk de N65) zal fors toenemen. De fractie van PvdA-GroenLinks vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling en vraagt het college welke maatregelen zullen worden genomen om de risico´s te beperken.
Eric Dammingh