De beoogde ingrepen bij de N65 en het spoor (PHS) mogen geen verslechtering van de bereikbaarheid voor fietsers en wandelaars opleveren. Toch lijkt dat te gebeuren op de plak waar N65 en spoor elkaar kruizen. Hier kan men de N65 mogelijk niet meer over. PvdA-GroenLinks maakt zich samen met de provinciale fracties van de PvdA en GroenLinks sterk voor een oplossing.
Verdwijnt de oversteek Rembrandtlaan/Aert Heymlaan?
Nu duikt de N65 onder het spoor door. Aan weerszijden van het spoor kan verkeer de N65 oversteken over de Rembrandtlaan of de Aert Heymlaan. Wanneer het spoor wordt verdiept en de N65 over het spoor heen gaat, worden deze beide oversteken afgesloten. Op deze locatie kan de N65 niet meer overgestoken worden. Verkeer dient dan uit te wijken naar de Taalstraat of het kruispunt bij Huize Kraayenstein om de N65 over te steken. Een aanzienlijke verslechtering van de bereikbaarheid, waar vooral langzaam verkeer last van heeft.
Knelpunt in doorgaande fietsroute
PvdA-GroenLinks vindt deze verslechtering van de bereikbaarheid binnen Vught niet acceptabel. Dat moet de gemeente niet willen. Maar ook de provincie heeft een belang. De N65 is een barrière voor een doorgaande fietsroute van Den Bosch via Boxtel naar Eindhoven. Beide hebben dus belang bij een oversteekbare N65. Reden voor PvdA-GroenLinks om hierin samen op te trekken met de provinciale fracties van de PvdA en GroenLinks.
Stil rond dit knelpunt
PvdA-GroenLinks vroeg in maart al aan het Vughtse college zich hard te maken voor deze oversteek over de N65. Verkeerswethouder Wilbert Seuren (D66) wilde hier geen uitspraak over doen. Wel werd aangegeven dat dit niet is opgenomen in de € 502 miljoen voor het verdiepte spoor. Uit angst dat degene die als eerste vraagt ook moet betalen kijken gemeente en provincie angstvallig naar elkaar. Het resultaat kan zijn dat de huidige oversteek Rembrandtlaan/Aert Heymlaan daarmee echt verdwijnt. PvdA-GroenLinks wil dat partijen over de angst heen stappen en allereerst hardop de wil uitspreken om de oversteek te behouden.
Nu werk met werk maken
Logisch zou zijn om tegelijkertijd met het verdiepen van het spoor ook een oplossing voor de fiets en wandelaars te regelen. Bijvoorbeeld een tunnel onder de N65, parallel aan het verdiepte spoor. Het is altijd duurder om op een later moment zulke zaken alsnog te regelen. Daarom vragen de provinciale fracties van de PvdA en GroenLinks ook of het niet verstandiger is om nu direct ‘werk met werk te maken’. Provincie en gemeente moeten zich daar samen voor inzetten.
Toine van de Ven
Zie de schriftelijke vragen: Statenvragen PvdA GroenLinks Bereikbaarheid binnen Vught met de fiets N65 en PHS
1 reactie