Vught kan iedereen een fijne woonomgeving bieden!
Vught en Cromvoirt scoren altijd hoog als prettige woongemeente. Veel mensen willen hier graag (weer) wonen. Dat betekent dat we de beperkte beschikbare bouwruimte moeten verdelen, waarbij we rekening houden met de belangen van minder draagkrachtigen en mensen met een middeninkomen. Daarnaast staat Vught nog een grote opgave te wachten bij de ingrepen aan de N65 en het spoor. Dit is van grote invloed en bepalend voor de ruimtelijke inrichting van onze leefomgeving de komende tien jaar.
Bouwen naar behoefte, meer betaalbaar dus!
Woningbouwbeleid dient niet gericht te zijn op winstmaximalisatie, maar op maatschappelijke doelen. Ook wanneer daarmee niet de hoogste winstmarges behaald worden. De afgelopen jaren zijn vooral woningen in het dure segment toegevoegd. De komende jaren wil PvdA-GroenLinks de nadruk leggen op betaalbare en middeldure huur- en koopwoningen.
Onze ambitie is om tot 2030 minstens duizend nieuwe woningen te realiseren. We bouwen nieuwe sociale huurwoningen voor Vughtse en Cromvoirtse woningzoekenden én om statushouders te huisvesten. De huidige te lange wachttijden (8 jaar!) voor een woning dringen we terug. Daarnaast worden middeldure huur- en koopwoningen tot € 250.000,- gebouwd voor doorstromers en starters. Om de tweedeling in de gemeente Vught tussen ‘arm en rijk’ tegen te gaan, willen we gemêleerd bouwen op nieuwe locaties.
PvdA-GroenLinks wil (groepen) inwoners meer ruimte geven bij het invullen van nieuwe locaties of herbestemming van panden. Niet direct gronden aanbieden aan een ontwikkelaar tegen het hoogste bod, maar eerst ruimte geven aan bewonersinitiatieven. Inwoners ontwikkelen en dragen risico, bijvoorbeeld middels individuele verkaveling of collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO).
De gemeente neemt – in samenspraak met de omwonenden – meer regie om de kwaliteit van de leefomgeving te bewaken. Daarbij hoort dat we omwonenden niet alleen de mogelijkheid bieden om inspraak leveren op concrete bouwplannen, maar ‘voorspraak’ in de ontwikkeling van hun wijk. Bestaande instrumenten zoals bestemmingsplannen en beeldkwaliteitsplannen worden daarvoor actiever benut.
Citaat: PvdA-GroenLinks ziet kansen voor toevoegingen van woningen door herbestemming van locaties zoals voormalige scholen in Vught-Zuid, het Vlierthonk en Gebouw Rozenoord in het centrum en de Zusters JMJ bij de Jagersboschlaan. Daarnaast komen er woningen in het centrumplan Oost en het Isabellaveld in Stadhouderspark. Ook wil PvdA-GroenLinks dat de gemeente samen met Reinier van Arkel tot een inspirerende visie komt op de ontwikkeling van terrein Voorburg tot een nieuwe woon-zorgwijk van Vught, met respect voor het landgoed. In Cromvoirt ziet PvdA-GroenLinks mogelijkheden door in fases het gebied tussen de Achterstraat en de St-Lambertusstraat te ontwikkelen.
Duurzaam bouwen en wonen
Wij stellen hoge doelen op het gebied van duurzaam bouwen. Bij nieuwbouw willen we verder gaan dan het wettelijke bouwbesluit vereist. Dat geldt voor energiebesparing, maar ook voor de toegankelijkheid en levensloopbestendigheid van de gebouwen. Nieuwbouwwoningen krijgen geen gasaansluiting meer. Met ontwikkelaars en woningcorporaties maken we afspraken over energieneutrale woningen. Bij andere panden kijken we in hoeverre er extra energie naast het eigen verbruik kan worden opgewekt, bijvoorbeeld middels zonnepanelen voor de omgeving.
Bij herbestemming van bestaande panden waarvan de functie vervalt, kijken we naar het duurzaam gebruik van het pand. Zeker als de panden waardevol zijn. Er zijn de laatste jaren teveel panden met een waardevol/historisch karakter verdwenen in Vught. Daarom wordt de monumentenlijst en lijst met waardevolle panden snel geactualiseerd en daarna structureel ge-update. We gebruiken hiervoor de ruimte die de toekomstige Omgevingswet ons biedt.
De grootste uitdaging is het verduurzamen van het bestaande woonbestand. We faciliteren en stimuleren woningeigenaren bijvoorbeeld in samenwerking met VET Vught en lokale ondernemers. Wij denken aan de inzet van een stimuleringsregeling waarmee eigenaren hun woning levensloopbestendig, duurzamer en/of veiliger kunnen maken. Oudere inwoners worden hiermee geholpen om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen.
Prettig om te wonen & overlast rijksinfrastructuur
PvdA-GroenLinks hecht veel belang aan een prettige leefomgeving. Dit uitgangspunt staat de komende jaren in Vught onder druk door de hinder die heel Vught heeft van de ingrepen op de N65 en het spoor. Deze zorgen voor overlast tijdens de bouwperiode. Zij vragen ook een herziening van de lokale wegenstructuur en indeling van aangrenzende wijken en buurten. Hierbij wil PvdA-GroenLinks inwoners zelf actief betrekken.
Maar ook op kleinere schaal wil PvdA-GroenLinks de invloed van inwoners op hun directe leefomgeving vergroten. Met het grotendeels welstandsvrij maken van Vught is vooral ruimte gegeven aan individuele woningeigenaren. Bij de invoering van de Omgevingswet willen we ook de rechten van omwonenden borgen. Mensen moeten mogen meepraten over hoe hun leefomgeving eruit komt te zien en wat wenselijk is.
PvdA-GroenLinks is voorstander van meer toezicht op en aanpak van ‘hufterig gedrag’ in woonwijken zoals parkeren op stoepen, snelheidsovertredingen en het niet opruimen van hondenpoep. Deze kleine ergernissen worden vaker beboet door inzet van BOA’s. Dat vergroot het gevoel van veiligheid.
Citaat: In voorbereiding en tijdens de bouwperiode van de N65 en het spoor wil PvdA-GroenLinks maximaal inzetten op ‘minder hinder’. Dat kan door aanpassingen van de huidige infrastructuur en met individueel maatwerk voor omwonenden. Ook pleiten wij voor een ruime(re) aankoopregeling voor bewoners die last hebben van de bouwwerkzaamheden en hun woning moeilijk kunnen verkopen. Zij mogen niet de dupe worden van deze ingrepen.
Bereikbaarheid: prioriteit voor voetgangers en fietsers
Heel Vught is bereikbaar per fiets, auto en te voet. PvdA-GroenLinks geeft echter prioriteit aan lopen en fietsen voor verplaatsingen binnen de gemeente. Autoverkeer en fietsroutes worden zoveel mogelijk gescheiden. Auto’s worden via de ontsluitingswegen snel uit wijken weggeleid. Alle andere straten zijn 30 kilometerwegen en zijn voorzien van snelheidsremmende maatregelen. We zorgen voor veilige looproutes in woonwijken en rond winkels en scholen. Het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd door beter onderhouden fietspaden, aanleg van fietsstraten en een ruimer aanbod aan faciliteiten zoals stallingen bij het station, winkelcentra en voorzieningen. PvdA-GroenLinks steunt de aanleg van een snelfietsroute van Den Bosch via Vught en Boxtel richting Eindhoven. Parallel aan het te realiseren verdiepte spoor willen we bij de Rembrandtlaan een fietstunnel realiseren onder de N65. PvdA-GroenLinks wil de oversteek over de N65 voor voetgangers en fietsers bij de Boslaan-Vijverbosweg behouden. Bij de rotonde bij Van der Valk moet zo snel mogelijk een ongelijke kruising voor fietsers worden aangelegd om hun veiligheid te verbeteren.
In overleg met de schoolbesturen wordt gekeken hoe kan worden gestimuleerd dat leerlingen lopend of op de fiets komen en worden hiervoor extra maatregelen getroffen. Bijvoorbeeld om autoverkeer op grotere afstand te houden van de school. Maar ook door veiligere loop- en fietsroutes naar scholen te realiseren. We stimuleren en faciliteren scholen actief en structureel aandacht aan verkeersonderwijs te besteden en het Brabants Verkeersveiligheids Label te behalen.
Naast fietsgebruik wil PvdA-GroenLinks ook het openbaar vervoer in Vught verbeteren. Openbaar vervoersverbindingen dienen beter op elkaar aan te sluiten en ook nieuwe delen van Vught dienen goed bereikbaar te zijn. In overleg met de gemeente ’s-Hertogenbosch en de provincie onderzoeken we of er daarvoor extra (bij voorkeur elektrisch) (buurt)busvervoer mogelijk is.
Concrete voorstellen van PvdA-GroenLinks:
- De wachttijd voor een sociale huurwoning halveren door meer betaalbare woningen te bouwen.
- Plannen voor nieuwbouw/herbestemming in eerste instantie op initiatief van en door bewoners ontwikkelen. De gemeente ondersteunt de bewoners hierbij actief, bijvoorbeeld met kennis en informatie.
- De lijst van monumentale en waardevolle gebouwen, beschermde dorpsgezichten en monumentale bomen actualiseren.
- Realiseren van een fietstunnel onder de N65 parallel aan spoor voor fietsers en voetgangers bij de Rembrandtlaan.
- Voorkomen dat tijdens en na de ingrepen op de N65 de weg door Cromvoirt als sluiproute wordt gebruikt.
- Behoud van de oversteek over de N65 voor voetgangers en fietsers bij de kruising Boslaan-Vijverbosweg bij de ingrepen aan de N65. Wel willen we een verkeersveiligere oplossing.
- Realiseren van een snelfietsroute Den Bosch-Vught-Boxtel-Eindhoven.
- Asfalteringsbudget voor hoofdfietsroutes en beter onderhoud aan fietspaden. Ook in het buitengebied.
- Stimuleren en faciliteren van scholen om aandacht aan verkeersveiligheid te blijven besteden (Brabants Verkeersveilig Label).
- Het voorzorgsprincipe hanteren bij voorgenomen plaatsing van zendmasten. We willen de mogelijkheden onderzoeken om de plaatsing van masten te verbieden dicht bij scholen en kinderopvangcentra.
- Mensen wonend aan het spoor en de N65 helpen door inzet op ‘minder hinder’, een overlastmeldpunt en een ruime(re) aankoopregeling.