Dit hoofdstuk van het verkiezingsprogramma beluisteren? klik hier!
Verkeersinfrastructuur is een belangrijk thema voor Vught. Het gaat om de rijkswegen A2 en N65 en om de spoorwegen die Vught doorsnijden. Maar ook het borgen van bereikbaarheid en verkeersveiligheid eist aandacht. Het aanpassen van de infrastructuur vergt lange adem. PvdA-GroenLinks wil een lange termijnvisie en een stappenplan voor duurzame oplossingen.
Ontwikkelingen
De A2 en de spoorlijn Amsterdam-Utrecht-Eindhoven zijn ‘hoofdroutes’ van Nederland. Deze verbindingen worden steeds intensiever gebruikt. Voor de A2 betekent dat op termijn mogelijk weer een verbreding. Het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) zorgt dat er meer personen- en goederentreinen door Vught gaan komen. Daarnaast wordt Vught nog doorkruist door de N65 en de spoorlijn Roosendaal-Tilburg-Nijmegen-Zwolle. Prorail en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu willen de spoorlijn Utrecht-Eindhoven voor 2020 hebben aangepast. Hiervoor worden momenteel diverse varianten bestudeerd, waarbij Vught opteert voor een verdiepte ligging. De daadwerkelijke bouw zou in 2016 moeten starten. Daarnaast ijvert Vught al sinds 2007 voor een betere inpassing (verdieping) van de N65. In 2013 is hiervoor een overeenkomst getekend met de minister. De daadwerkelijke verdiepte ligging vindt waarschijnlijk op zijn vroegst na 2020 plaats. Het lokale straatbeeld verandert door toename van initiatieven zoals leenauto’s, deelauto’s en de behoefte aan laadpunten voor elektrische auto’s.
PvdA-GroenLinks wil een goede inpassing van N65 en spoor
De doorsnijdingen van rijksinfrastructuur zorgen lokaal voor grote problemen met veiligheid, bereikbaarheid, geluidsoverlast, trillingen en fijnstof. Wij willen die overlast tot een minimum beperken. Daarbij is volgens ons de problematiek van het spoor groter dan de N65. Onze duidelijke voorkeur heeft het verplaatsen van het spoortraject uit de bebouwde kom, parallel aan de A2. Die variant krijgt onvoldoende steun. Daarom steunt PvdA-GroenLinks de lobby voor een verdiepte ligging van het spoor vanaf de Postweg tot voorbij Klein Brabant. Die verdiepte ligging moet dan wel de kwaliteit van de directe leefomgeving verbeteren en waarborgen. De gemeente Vught heeft al toegezegd € 10 miljoen bij te dragen aan de aanpak van de N65. Meer geld mag ons niet gevraagd worden, het is immers rijksinfrastructuur en Vught moet ook al de aanpassingen van de aansluitingen op het eigen grondgebied betalen.
PvdA-GroenLinks wil Vught autoluw inrichten
Wij willen het autoverkeer binnen Vught beperken en fietsen stimuleren. Auto’s gaan in onze visie vanuit de woonwijken en vanaf de winkelcentra direct naar de hoofdroutes aan de rand van de bebouwde kom. Buiten die hoofdroutes wordt geheel Vught dan een 30 kilometerzone: één heldere afspraak, inclusief handhaving en aanpak van onveilige verkeerssituaties. Rondom winkelcentra worden meer fiets- en looproutes en fietsstallingen ingericht. De Markt, de Heuvel en de Raadhuisstraat in het centrum worden autovrij. Speciale aandacht willen wij voor veilige fietsroutes voor kinderen naar scholen, sportparken en sociaal-culturele accommodaties. Daarom willen wij een lange termijnvisie vaststellen, zodat in stappen naar het beoogde resultaat gewerkt kan worden.
PvdA-GroenLinks wil ruimte voor initiatieven duurzame mobiliteit
Deelauto’s en oplaadpalen zijn onderdeel van duurzame mobiliteit. De gemeente moet hier zelf gebruik van maken en meewerken bij aanvragen van inwoners. Ook willen wij dat het openbaar vervoersverbindingen beter op elkaar aansluiten en meer delen van Vught bereiken.