Donderdag 14-5-2020 zal een historische datum zijn voor Vught: het besluit om de N65 te reconstrueren heeft in de politiek de zegen gekregen. Zeker niet van iedereen maar dat was ook niet de verwachting.
Verbeteringen
Eerst maar eens even wat er bereikt is. De weg wordt tussen het spoor tot achter het kruispunt met de Boslaan / Vijverbosweg verdiept aangelegd. De stoplichten gaan vervallen en de kruisingen worden alle ongelijkvloers. Er worden daarenboven nog extra geluidswerende maatregelen genomen. Daarmee wordt bereikt dat de oversteek van de N65 eindelijk op een veilige manier kan. Vooral het bereiken van een goede oplossing aan de Boslaan is daarbij een groot winstpunt. In eerdere varianten bleef dat kruispunt immers gelijkvloers en niet toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Het omlaag brengen van de geluidsbelasting en het voorkomen van steeds remmend en optrekkend verkeer is daarnaast dikke winst.
Het proces heeft alles bij elkaar zo’n 13 jaar geduurd. Dat is lang maar dan heb je ook wat. Is daarmee alles goed gegaan? Zeker niet maar PvdA-GroenLinks vindt wel dat een maximaal haalbaar resultaat is bereikt.
Verkeersonderzoek
Waar zeker een groot probleem zit, is de verkeersdrukte in het centrum. Daar is iets raars aan de hand; de toename van het voorspelde verkeer is op sommige straten zeer groot. Bijvoorbeeld de Helvoirtseweg kent een verdubbeling van het verkeer in de voorspelling. Uit de inspraak bleek dat mensen daar niet content mee zijn en dat begrijpen wij volledig.
Een van de redenen dat die drukte er is heeft te maken met de aanwezigheid van de oprit aan de Olmenlaan. Die trekt natuurlijk verkeer aan. Uit de inspraak kwam de vraag waarom die oprit eigenlijk niet dicht kan. Dat kan natuurlijk niet zonder meer. Voordat je dat doet, is nader onderzoek nodig en daar hebben we dan ook om gevraagd in een motie. Vught moet voor de nieuwe verkeerssituatie opnieuw kijken naar de verkeersafwikkeling in het dorp en daar moet over 2 jaar een plan voor zijn. Dat vergt een onderzoek naar de wijze waarop het verkeer wordt afgewikkeld. Het idee is om het onderzoek dat bij dat plan hoort naar voren te halen en daarin in elk geval ook de mogelijke afsluiting van de Olmenlaan mee te nemen. Het lijkt onze fractie goed in dat onderzoek vooral naar de gevolgen van die afsluiting voor andere straten te kijken en hoe je daarin kunt sturen.
Kan dat zo maar, een weg afsluiten als de bestemming “verkeer” gegeven is aan die weg? Zeker wel. Een bestemming geeft een mogelijkheid, zo je wilt een recht aan maar geen verplichting om dat recht ook uit te oefenen. Er zijn meer straten die een dergelijke bestemming hebben maar toch voor het verkeer gesloten zijn.
Betere leefomgeving
Wat de uitkomst van het onderzoek ook moge zijn: PvdA-GroenLinks is van mening dat er aan de te verwachten overlast in het centrum de nodige aandacht besteed wordt en nog gaat worden en dat er oplossingen worden gevonden. Een mooie taak voor Toine van de Ven als wethouder verkeer om dat onderzoek zo snel mogelijk op te starten.
Wij zijn met deze uitkomst erg blij. Een verbetering van de N65 waar ook vele Vughtenaren gebruik van maken, een verbetering in de leefomgeving en een uitzicht op het oplossen van problemen die er aan komen.
Verdeelde raad
Politiek was het allemaal wat minder fraai. Dat er een scheidslijn coalitie – oppositie is, is een gegeven, maar dat dit zo’n beetje structureel in een ja – nee spel ontaardt is niet fijn. Uiteindelijk eindigde het debat met een tegenstem van de gehele oppositie. Van het CDA en de SP is dat nog te begrijpen. Hoewel eerder beide partijen voor een reconstructie waren, heeft het CDA de conclusie getrokken dat het wat hen betreft te duur is en de SP meldde al eerder dat zij een andere keuze maakte.
D66 stemde ook tegen en dat is bijzonder. In het verkiezingsprogramma van die partij staan 5 doelen die zij met de reconstructie beogen en al die 5 doelen worden gehaald met dit plan. Als je dan tegen stemt lijkt dat erg op het naar de mond praten van de protesterende burger.