De historie van het verbeteren van de N65 samen met het verdiept aanleggen van het spoor kent –zowel letterlijk als figuurlijk- bergen en dalen.
Even terugblikken
Nog maar even in grote lijnen terug. Toen het Project Hoogfrequent Spoor (PHS) van start ging bleek al gauw dat dit voor Vught grote consequenties zou hebben. Het verhaal hier gaat nu over de invloed van PHS op de N65. Doordat (gelukkig) besloten werd het spoor verdiept door Vught te laten gaan moest de onderdoorgang van de N65 onder het spoor vervangen worden door een onderdoorgang van het spoor onder de N65: een omkering van de huidige situatie ter hoogte van de Rembrandtlaan. Naast andere zaken was dat gegeven weer aanleiding om te bezien of de gehele N65 niet verbeterd kon worden. Rijk, provincie en gemeente tastten in de portemonnee en stelden een bedrag van € 100 miljoen ter beschikking. De ingenieurs gingen aan het tekenen en de financiële slimmeriken aan het rekenen en toen kwam een variant op de tekentafel die door het leven gegaan is als de VKA, het voorkeursalternatief. Toen de schetsen openbaar werden was een veel gehoorde reactie: “Ze gaan in Vught ook een Zevenheuvelenweg bouwen zoals bij Nijmegen!”. Voor de genoemde 100 miljoen bleek slechts een matige oplossing mogelijk.
Maar één keer goed
Die historie heeft in het afgelopen half jaar gezorgd voor een grote inspanning van partijen waarbij de gemeente haar uiterste best gedaan heeft de andere partijen te overtuigen van het feit dat je dit project voor de komende tientallen jaren maar één keer goed kunt doen. Uiteindelijk hebben die inspanningen geleid tot het VKA+, een echte verbetering die echter ook € 37 miljoen extra kost.
Maar: daar krijg je dan ook iets voor. In het kort: drie volledige oversteken in de bebouwde kom waaronder een volledige oversteek bij de Boslaan, veel aandacht voor de fiets, aandacht voor natuur door het realiseren van twee eco – oversteken, een ongelijkvloerse kruising van de Torenstraat in Helvoirt, een fietstunnel in het westelijk deel Helvoirt en in Vught vrijwel de gehele weg half verdiept (zeg: 2.5 meter diep) aangelegd. Als je de formele info op de site van Rijkswaterstaat wilt zien die vind je hier .
Natuurlijk gaat deze herstructurering een hoop overlast opleveren als het werk onderhanden genomen wordt, maar de keuze die nu gemaakt is lijkt dat meer dan de moeite waard.
Alles bij elkaar: de fractie van PvdA-GroenLinks vindt het een geweldige vooruitgang en we zijn trots daar een steentje aan te hebben kunnen bijdragen.
Ton van der Vossen