De behandeling van het bestemmingsplan N65 is uitgesteld naar 14 mei 2020. Eerst de inspraakronde op 7 mei -zoals het er nu naar uitziet mogelijk digitaal- en op 14 mei de finale besluitvorming door de gemeenteraad. Finale besluitvorming? Zeker, want er is al een groot aantal besluiten vooraf gegaan aan dit moment. Besluiten waarbij steeds inspraak aan de orde geweest is.
Waarom de verbouw van de N65?
Breed is de ambitie van Vught uitgesproken, ook door PvdA-GroenLinks: het verbeteren leefbaarheid, het vergroten van de veiligheid en het verminderen van barrières in het dorp. Dat was en is een wens van Vught zelf, géén noodzaak van de Provincie of het Rijk. Dat maakte het proces niet eenvoudiger: zowel de provincie als het Rijk staan aan de lat voor een forse financiële bijdrage en die krijg je niet zomaar als zij de noodzaak niet direct zien. Vught kreeg het uiteindelijk toch voor elkaar om dat geld te verkrijgen.
Historie
Toch nog maar even wat historie zoals die op woensdag 8-4 ook treffend in Het Klaverblad is verwoord. Een langdurig proces van meer dan 20 jaar waarbij vanaf 2007 -13 jaar geleden! – het burgerinitiatief Vught Structureel actief betrokken geweest is bij het proces. Zoals het gaat in een ingewikkelde procedure, soms met vallen en opstaan maar wel steeds betrokken.
Aardig is dat in Het Klaverblad aan de inspanningen van de toenmalige bestuurders wordt gerefereerd. De wethouders Kraanen (CDA) en Potters (D66) liepen “zich het vuur uit de sloffen”. Dat was overigens aardig succesvol: veel van de benodigde besluiten werden unaniem genomen.
Het voorkeursalternatief VKA en VKA+
Na veel overleg met Rijk, Provincie en inwoners stelde de Raad in 2016 een VKA (Voorkeursalternatief) vast. Unaniem nog wel. Wel vroeg de Raad om een verbeterslag te maken. Ook die slag is gemaakt en het VKA+ is nu uitgewerkt in het bestemmingsplan. Dat ligt nu als voorstel voor.
Nog maar even voor de duidelijkheid: elke stap in het proces heeft geleid tot steeds opnieuw een raadsbesluit. Natuurlijk is bij elk raadsbesluit inspraak aan de orde geweest; velen hebben zich op verschillende momenten ook laten horen.
Inspraak, wat levert het op?
Wat heeft de inspraak opgeleverd in het totale traject? Een aantal zaken zijn te noemen die gesignaleerd zijn en niet opgelost en een aantal zaken die bijgedragen hebben aan verbetering van het ontwerp.
Wat als grootste probleem ervaren wordt is de voorspelde toename van de verkeersdruk in het dorp zelf. Dat is een gevolg van het verminderd aantal op- en afritten van de N65. Het verkeer dat de opgeheven aansluitingen nu gebruikt zal in de toekomst eerst extra meters door het dorp moeten rijden. Dat zal nog extra maatregelen in het dorp vereisen, zo is de verwachting, maar het lijkt wijs nu eerst te ervaren wat er echt gaat gebeuren na de realisatie van de N65.
Wat is er dan opgelost, mede door inspraak?
Om te beginnen het aanleggen van de echt verdiepte ligging van de weg. Daarmee is voorkomen dat er een lint van hoge geluidschermen in Vught komt te liggen. Daarnaast -zoals in Het Klaverblad stond de onmogelijk geachte oplossing- de openstelling van de kruising Boslaan/Vijverbosweg met de N65 voor fietsers en voetgangers. Zeker dit laatste vinden we een gigantische verbetering. Tenslotte zijn er een aantal kleinere zaken die zowel in het ontwerp als in de realisatie zijn uitwerking krijgen.
Is daarmee de inspraakronde van 7 mei overbodig? Zeker niet. Het is goed dat eenieder nogmaals de kans krijgt de mening over dit project te uiten. Het is aan de politiek te luisteren en af te wegen of die inspraak dient te leiden tot aanpassing of stopzetting van het project. Uiteindelijk is het een van de grootste projecten uit de historie van Vught, zowel financieel als voor de veiligheid op de weg en de leefbaarheid in het dorp.
Uitstel nu noodzakelijk?
Uitstel nu levert alleen tijdverlies op. Het is waar dat de coronacrisis de laatste ronde van inspraak niet eenvoudiger maakt maar het met een open eind afwachten tot de gevolgen van deze crisis tot een einde zijn gekomen is wachten tot in het oneindige. Daarnaast: de inspraak wordt op geen enkele manier onmogelijk gemaakt, er wordt zeker ook extra ruimte geboden. De voorbereidingstijd is verlengd, iedereen kan inspreken op de wijze die hij of zij wenst: digitaal, schriftelijk of door fysieke aanwezigheid. En zeker ook van belang is het feit dat nu onderhand wel aan de bewoners duidelijkheid mag worden gegeven over wat er gaat gebeuren. Dat geldt voor de direct aanwonenden -wat gebeurt er in mijn voortuin?- en voor de rest van Vught die zeker gedurende de ombouwperiode overlast van verkeer zal ondervinden.
En als laatste argument: uitstel levert ook extra kosten op. Het geheel van N65 vraagt al heel veel van Vught, op een toename van de last zit niemand te wachten. Tijd derhalve om besluitvorming over het bestemmingsplan te laten plaatsvinden.
Maar is het nu juist te stellen dat dit “erdoor gejast wordt”, dat “inspraak niet mogelijk is” en dat er van de crisis gebruik gemaakt wordt om dit project door te drukken? Ik dacht het niet…
Ton van der Vossen