Donderdag 4 februari is er in de commissievergadering gesproken over het formaliseren van de wettelijk maximale beslistermijn voor de gemeente Vught om een schuldhulpvraag in behandeling te nemen. Wij zijn blij dat het college middels deze verordening invulling geeft aan de wettelijke verplichting om inwoners die de hulp zoeken van de gemeente houvast te geven. Hiermee krijgen ze duidelijkheid en juridische zekerheid over binnen welk termijn ze hun hulpvraag in behandeling kunnen zien gaan.
Ook vonden we het goed dat het college bevestigt dat zij het als een rol van een dienende overheid aan de inwoners zien, zichzelf aan de beslistermijnen te houden ongeacht geldende wetgeving.
8 weken: duidelijk maar lang
De beslistermijn die gaat gelden is 8 weken. Een duidelijk termijn, maar onzes inziens ook een erg lange termijn, zeker als we kijken naar de soms prangende situaties waarin inwoners met schuldproblemen kunnen zitten zoals bijvoorbeeld potentiële uithuiszetting, deurwaarders die beslag leggen op je spullen. Om nog maar niet te spreken van woekerrentes en navorderingen.
Daarom hebben wij in aanloop naar dit punt een aantal technische vragen gesteld. Deze gingen over de procedure die moet worden doorlopen om een passend schuldhulp traject aan een inwoner aan te kunnen bieden. Ook gingen de vragen over het verwachte effect van Corona op de hulpvraag en over het effect van het termijn van 8 weken op de opbouw van de schuld. Hieruit kwamen een aantal positieve dingen naar voren. Zo vindt een eerste gesprek al binnen 2 dagen van de aanvraag plaats. Hierna moet echter nog bepaald worden welke hulp een inwoner krijgt. Als de gemeente er vroeg bij is, geven ze aan, zijn ze in staat binnen 2 weken een hulpvraag te hebben behandeld.
Gelukkig heeft de gemeente momenteel een proactieve aanpak waarin ze inwoners benadert als er signalen komen dat schulden tot een probleem lijken te leiden. Dit doen ze samen met de vaste lasten partners en daarmee zijn ze er vaak snel bij. Deze aanpak vinden wij belangrijk en goed.
Punten van zorg
Echter zijn wij nog over twee dingen bezorgd. Zo kan er momenteel geen indicatie gegeven worden van de duur van het behandelen van een schuldhulpvraag als iemand problematische schulden heeft die niet makkelijk zijn op te lossen. En, blijkt, uit de beantwoording door de ambtelijke staf, zijn er in de eerste maand van dit jaar al 6 schuldhulpaanvragen gedaan waar dat er normaal 14 zijn per jaar. Hierin is het effect van potentiële afschaling van de coronasteunmaatregelen nog niet meegenomen en is het onbekend wat dit voor effect heeft op schulden.
PvdA-Groenlinks is hier bezorgd over want schuldenproblematiek gaat ons bijzonder aan het hart. Achtervolgd worden door schulden geeft enorm veel stress en verlaagd je levensgeluk en soms ook je gezondheid. Als gemeente kunnen we hier wat tegen doen en dat is enorm belangrijk. Daarom hebben we het college gevraagd toe te zeggen over vijf maanden de raad te informeren over de stand van onze schuldhulpverlening, het aantal hulpvragen, de aard van deze hulpvragen en of binnen de wettelijke termijn een aanvraag tot een passend traject heeft geleid. Gelukkig vonden we wethouder Toine van de Ven aan onze zijde met een toezegging hiertoe. Hij zal in die informatie tevens bredere informatie geven over de effecten van corona op de aanvragen voor schuldhulpverlening. Waar we ook erg blij om zijn is dat wethouder van de Ven aangaf hoge ambities te hebben om de beslistermijn ver onder de 8 weken te houden.